Noordzeekust roadtrip 2020

12 september 2020 - Nijmegen, Nederland

Hallo allemaal!

Voor deze reis vertrokken we op donderdag 3 september (Marks verjaardag) en kwamen terug op 9 september. Onderaan de post kun je de foto's vinden.

Wederom heb ik deze reis vastgelegd en gepind op polarsteps (tip: je ziet daar onze route), waar je ook wat extra foto's en filmpjes kunt vinden: https://www.polarsteps.com/RomyvanO/3735711-noordzeekust-roadtrip

Dag 1 - Schagen

And we're off! In verband met de huidige omstandigheden kunnen/willen we niet naar het buitenland en hadden Mark en ik al rond juni besloten op vakantie te gaan in eigen land. In verband met Marks werk en later mijn werk werd dit uitgesteld, maar nu zijn we dan toch echt vertrokken. En dat op Marks verjaardag! Het plan is om de Nederlandse kust van noord naar zuid langs te gaan in 7 dagen. We hebben een busje met bed achterin en een tent mee, zodat we kunnen kiezen waar we slapen. De campings zijn al geboekt, echter was het donderdag zo'n slecht weer dat we toch een hotel hebben geboekt voor de eerste nacht. We hadden geen zin in een tent opzetten in de regen, en dat als start van de vakantie. Mark kwam rond 11 uur bij mij thuis aan, ik had pannenkoeken gebakken als verjaardagsontbijt. Rustig samen gegeten en cadeautjes uitgepakt en daarna (in de regen) mijn spullen ingeladen. Eerst een tussenstop bij papa om nog wat kampeerspullen op te halen en samen te lunchen. Heel lief, papa en mama hadden ook een cadeautje gehaald voor Mark! Daarna zijn we langs de vecht, als een echte roadtrip, naar Muiden gereden. Even rond het slot gelopen en daarna wel met snelwegen richting Schagen. Omdat we alles zo langzaam aan hadden gedaan waren we vrij laat bij het hotel, maar dat mocht de pret niet drukken. Ook aan het hotel had ik doorgegeven dat Mark jarig was dus hadden ze rozenblaadjes op het bed gelegd, een kaart geschreven en een fles cava met glazen neergezet, leuke service! We zijn gaan eten bij een Spaans tapas restaurant. Helaas had dit veel weg van la cubanita: snel gemaakt, opgewarmd eten. We misten soms een sausje en anderen gerechtjes verdronken in de saus. De cocktails waren wel erg lekker en ook het toetje viel in de smaak! Na het eten nog even een rondje gelopen en daarna nog een drankje gedaan in de hotel bar. Het hotel (Marktstad) is erg nieuw, leuk ingericht, én niet duur! We hebben heerlijk geslapen. PS ja mijn haar is roze goed gezien

Dag 2 - Den Helder/

Sint Maartensvlotbrug

Dag 2! We hebben ontbeten bij een bakker in Schagen en nog een foto gemaakt van het marktplein. Daarna in de bus gestapt. Het bleek dat de camping 12 minuten rijden was dus we besloten een de-tour te maken naar Den Helder. Daar zagen we bordjes naar fort kijkduin, dat leek ons wel leuk. Eenmaal aangekomen bleek er nog een aquarium bij te zitten ook! Het fort was interessant en het aquarium leuk, maar wel klein en wat ouderwets. Even een snackie en toen op naar de camping. Zonder ruzie de tent opgezet op onze duinplek, we zien de buren alleen als we echt ons best doen: super. Even naar de Spar om de hoek om eten te halen en daarna lekker gechilld. We aten pangasius filet met paddenstoelen roerbakgroenten, erg lekker. Vervolgens zijn we een rondje over de camping gaan lopen. De camping (De Lepelaar) is zo'n 1.4 km lang, maar niet zo breed. De meeste plekken hebben veel privacy. Wij zitten in de ene uithoek en we hebben de andere kant helemaal gehaald! Nog een lekker toetje gegeten en daarna een spelletje gespeeld, waarna we zijn gaan douchen en in bed gekropen. Een echt camping dagje waar we van hebben genoten.

Dag 3 - Bloemendaal

Op zaterdag vertrokken we richting het zuiden, namelijk bloemendaal. Eerst nog even naar Schoorl om de klimduin te bekijken en ook een tussenstop bij bergen aan zee om over het strand te wandelen en te lunchen. Daarna verder naar Bloemendaal, waar we op camping De Lakens staan. Dit is een camping met een surfkamp, en elke september een surffestival (daar was ik vorig jaar). Mijn ouders kwamen onze jassen brengen die we donderdag waren vergeten toen we daar weggingen en we hebben even bijgekletst met een drankje en een borrelhapje. Daarna zijn Mark en ik naar Zandvoort gefietst om in een strandtent mosselen en scholvis te eten. Na een omweg naar de appie ging het regenen en volgens buienradar hadden we nog 15 minuten tot het echt losging. Met een rotgang zijn we naar de camping gefietst en net voor de regen met bakken uit de luchtkwam lagen wij in de bus. Gelukkig. Maar de bus is wel een stuk lager dan de tent dus veel meer dan op de tablet widm kijken zat er niet in. Toen het ophield met regenen zijn we naar het toiletgebouw gelopen en daarna lekker gaan slapen. Het plan is om zondag te gaan surfen!

Dag 4 - Haarlem/Bloemendaal

Na een heerlijk nachtje in het busje, met nog maar een klein beetje regen, werden we wakker. We waren van plan te gaan surfen dus we belden meteen de surfschool of we nog een privé lesje konden boeken. Helaas waren er geen leraren beschikbaar maar konden we wel materiaal huren. Het advies was om rond 4/5 uur te starten, dit ivm het getij en de golven. Eerst dus een ander plan maken voor de ochtend! Na wat sparren kwam Mark ineens met het idee om naar Haarlem te fietsen en onze analoge camera's mee te nemen en foto's te schieten. Zo gezegd, zo gedaan. Het was zo'n 8 km fietsen dus ook de fietstocht op zich was een activiteit. We hebben foto's geschoten die jullie nog van ons tegoed hebben, en hebben aan de Spaarne gezeten en wat gesnackt. Toen weer terug gefietst en geluncht met soep en brood wat we de dag ervoor hadden gekocht. Om stipt 4 uur waren we bij de surfschool aan om twee wetsuits en één board te huren (ik heb mijn eigen wetsuit mee, maar het leek ons handiger om te huren ivm het moeten drogen achteraf - dag duurt bij mij thuis al langer dan 48 uur..). Mark heeft 1 keer eerder gesurfd maar ook dat was geen lesje, en voor mij was het weer de eerste keer in ongeveer een jaar. Het was dus even aanklungelen maar ook dat was eigenlijk wel leuk saampjes. De roze kleur is trouwens groot en deels uit mijn haar, dus mams je kunt weer gerust ademhalen ;) Als avondeten hadden we verse pasta gemaakt en die ging er goed in. Daarna nog een grote ronde over de camping en toen lekker gaan slapen.

Dag 5 - Scharendijke

Na iets te lang blijven ronken en daarna verse broodjes gehaald bij de camping supermarkt (props voor Mark) moesten we haasten met het inpakken van de bus. Gelukkig gaat dat een stuk sneller dan met de tent: nu was het gewoon de stoelen en tafel inklappen, matjes oprollen, lichtjes van de zijkant afhalen, fietsen weer achterop en gaan. We zijn via Noordwijk, Katwijk, Wassenaar en uiteindelijk de brouwersdam naar Scharendijke in Zeeland gereden. Er is alleen iets mis gegaan met het bijhouden van de route dus die is niet te zien op de polarsteps. Eenmaal aangekomen de hele handel weer uitladen (ook makkelijker dan een tent opzetten) en de seatzacs opgeblazen en daarin gechilld. Na de boodschappen hebben we spelletjes gespeeld (claim en beverbende), chips gegeten en zelfs nog badminton gespeeld voor het echte camping gevoel. Mijn haar is trouwens nu rosé goud achtig, vandaar de foto met het rosé biertje. We hebben daarna heerlijk gegeten bij het lokale café: Salud. Echte zeeuwste specialiteiten als gebakken mosselen met groente en spek, en als toetje een bolus met boter-babbelaar-ijs. Echt top! Daarna lekker douchen en ons busje weer in.

Dag 6 - Scharendijke

Op dinsdag hadden we een duik gepland. Om 10 uur moesten we bij de duikschool zijn, dus om 8 uur ging de wekker. Zo konden we in alle rust aankleden en een ontbijtje maken. Het werd een krentenbol en een bruin bolletje met gebakken ei. Bij de duikschool formulier getekend, spullen aan, en met een auto naar de kerkstraat duikspot. We vonden het beide best spannend maar we hadden een aardige instructrice. Helaas hebben we niet zoveel gezien. We zijn sowieso beide verwende duikers, Mark heeft voor het laatst gedoken in Colombia en ik in Jordanië, dan valt Nederland sowieso tegen. Maar, hoorden we later, normaal zie je wel gave kreeften op de Grevelingen en dat zagen we ook niet. Wel een aantal krabbetjes, anemoontjes, zeeappels en zeenaalden. Na de duik hebben we een soepje opgewarmd en is Mark gaan slapen (na het dekbed uit te kloppen op het dak). Ik heb wat opgeruimd en youtube gekeken: eigenlijk was de rest van de middag niet meer dan dat. Het weer was helaas ook niet heel goed: geen regen maar wel constant bewolking. Anders dan bijvoorbeeld in Bloemendaal, waar we op de eerste avond na vooral zon hebben gehad. Savonds hebben we eten afgehaald, the lion king 2 gekeken en de bus groot en deels ingepakt omdat we woensdag vroeg weg moesten voor een leuke activiteit!

Dag 7 - Kaatsheuvel

Woensdag was het tijd voor de Efteling! Om 8:15 stipt reden we met enige vermoeidheid weg van ons plekje op Muralt, op naar Kaatsheuvel. Onderweg aten we krentenbollen en keken we hoe de mist langzaam optrok. Eenmaal aangekomen mochten we de bus op een speciale plek neerzetten, dichtbij de ingang. We hadden het plan om naar de achterkant van het park te lopen om in de vroegte een aantal populaire attracties te kunnen doen. Dit werden de volgende achterbanen: de Baron (zie filmpje), de vliegende hollander (prachtig aangekleed in de wachtrij, en het stuk binnenin is ook gaaf gedaan), joris en de draak (favoriet van zowel Mark als van mij, door de lengte, snelheid maar ook comfortabele stoeltjes) en daarna de python. Die laatste was misschien iets teveel van het goede om 11:30 sochtends, want ik was erna een beetje misselijk. We zijn toen ergens koffie en thee gaan drinken met een echt brabants worstenbroodje erbij. Daarna de rest van het park bekeken en ervaren: symbolica (gaaf gedaan maar geen favo), piranha (beetje nat geworden), vogelrock (ook een favo), carnaval (een klassieker), villa volta (verschrikkelijk: nooit meer), droomvlucht (zo zo mooi), het efteling museum en natuurlijk - een deel van - het sprookjesbos. We hebben geluncht met een saladebowl bij een nieuw restaurant en hadden zelfst nog tijd om onze favo attracties nog een keer te doen. Al met al een top tijd samen 😃 Toen naar mijn huis gereden, spullen uitgeladen en eten gehaald. Dabba Dinner is een nieuw concept in Nijmegen waarmee je aziatisch eten afhaalt in Dabbas: ijzeren bakken die je in elkaar klikt. Super lekker. Daarna naar Mark gereden en vervolgens met mijn auto naar de ouders van Mark om de fietsenstandaard weg te brengen. Het was een lange, vermoeide maar ook leuke dag en we kijken terug op een top vakantie.

Bedankt voor het volgen en tot snel!

1. Patrick Bijl:
    12 september 2020
    Super leuk om te lezen! 😁👍
  2. Leo:
    12 september 2020
    Zo te lezen hebben jullie een mooie week gehad. Leuk om te lezen. Groetjes
  3. Ad:
    13 september 2020
    Fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben gehad je had wel langs kunnen komen