Sri Lanka 2018: Week 1 - Kalpitiya & Sigiriya

2 september 2018

Hallo allemaal! Daar ben ik weer, vanuit Sri Lanka! Vorig jaar had ik alleen tijd om het zuiden van dit land te zien, maar ik vond het zo gaaf dat ik dit jaar terug ben gekomen voor het noorden (wel voor ‘maar’ drie weken dit keer). Ik ben alleen/solo gekomen maar op dit moment met drie anderen aan het reizen. Van tevoren had ik een paar dingen die ik wilde zien op een rijtje gezet, maar nog niks vastgelegd. Dat geeft veel vrijheid! Dit heb ik de afgelopen week gedaan:

Dinsdag 28/08
Ik vertrok op maandag uit Nederland en kwam dinsdagochtend tegen 10 uur aan in Sri Lanka. Ik heb toen vanuit Colombo gelijk een lokale bus genomen om hogerop de westkust te komen, naar Kalpitiya. Deze stad is geliefd bij kitesurfers, maar ik had een resort geboekt waar je ook windsurfspullen kon huren. Onderweg werd ik weer verrast door de vriendelijkheid van de mensen hier; iedereen wilde ‘dat Nederlandse meisje met het groene haar’ wel de weg wijzen (groen had ik het van tevoren geverfd, check de foto onderaan deze post). Aangekomen in het resort, waar ik trouwens gewoon een piepklein kamertje met gedeelde badkamer had, ben ik gelijk in een hangmat gaan chillen. Savonds heb ik in het restaurant gegeten.

Woensdag 29/08
Na een prima ontbijt heb ik even bij het zwembad gaan chillen, en daarna heb ik spullen gehuurd om te gaan windsurfen, wat erg leuk was! Daarna was ik erg moe, dus na de lunch ben ik weer gaan chillen bij het zwembad (en erg verbrand, oeps). Ik was eigenlijk van plan om hier ook te kiten maar daar was ik te moe voor. Savonds at ik bbq met andere gasten en mensen die werken in het resort.

Donderdag 30/08
Ik pakte mijn spullen deze dag om door te reizen naar Sigiriya. Eerst een tuktuk naar het centrumpje van Kalpitiya en daarna lokale bussen om via Puttalam en Kurunegara in Sigiriya te komen. Via Facebook had ik contact met een meisje uit NL en we hadden afgesproken om in hetzelfde hostel te slapen. Er waren daar meer Nederlanders en we hadden een gezellige avond. Fijn aan dit hostel was dat je ontbijt, lunch en avondeten daar kon doen, en ook trips daar kon boeken. We schreven ons met een groep in voor de sunrise tour naar Pidurangala rock de volgende dag.

Vrijdag 31/08
Om 4:15 ging de wekker zaten om 4:45 achterin de truck en daarna hadden we een klim van zo’n 15-20 minuten de rots op. Het was het allemaal waard want de zonsopkomst was betoverend! Heel gaaf om mee te mogen maken, iedereen was er stil van. Terug in het hostel ontbeten we, en na een kleine nap vertrokken we richting Dambulla cave temple, een tempel in een rots dus. Deze was wel mooi, maar niet spectaculair. Smiddags zijn we gaan zwemmen bij een hotel aan de overkant van de straat en savonds hebben we met de groep gegeten in het hostel.

Zaterdag 01/09
Met een groepje van 6 (4 NL, 1 US, 1 AUS) gingen we opweg naar Polonnaruwa, de oude koningsstad met ruines van een paleis, tempels etc. We huurden hier fietsen om zo het park te kunnen bekijken. Bij een ruine wilde we een groepsfoto maken, en de man aan wie we vroegen de foto te maken duwde zijn kinderen gelijk onze kant op en gaf de baby aan een van de Nederlandse meiden; of die erbij op mochten, haha. Er waren enorm veel apen, tijdens de lunch was er een zo brutaal om een pannenkoek van onze tafel te stelen! De ruines waren erg gaaf, maar het was ook heel warm dus op een gegeven moment hadden we het wel gehad. Op de terugweg naar het hostel zagen we olifanten vanuit de auto, eentje zelfs aan de kant van de weg! Heel cool. Het hostel was inmiddels gezellig druk geworden en we zijn redelijk laat opgebleven om met iedereen te praten.

Zondag 02/09
Met twee Nederlandse en een Australische pakten we deze dag de bus naar Trincomalee, waar ik graag wilde duiken. We moesten het grootste deel van de reis staan, maar gelukkig duurde deze maar 2.5 uur. Aangekomen in Uppuveli (iets Noorden van Trinco) gingen we direct naar het strand om te lunchen en te chillen. We dronken wat bij Fernandos en hebben daarna curry gegeten.

1. Peer:
    4 september 2018
    Hé meissie! Leuk verhaal en leuke foto's. Het groen is al wel deels uit je haar weg. Tijd voor de volgende kleur? Veel plezier daar. Dikke x
  2. Saskia:
    Hee Room!

Weer op reis!
    Ik wens je een reis vol mooie ervaringen, leuke ontmoetingen met mede-reizigers en lokale bevolking en vooral weer een veilige thuiskomst!
    Liefs,
    Sas
  3. Hans en Hermien:
    4 september 2018
    Hoi Romy, leuk om weer een verslag te krijgen van je reis.
    Veel plezier, maar dat is op de foto's al wel te zien.
    Lieve groeten van Hans en Hermien
  4. Mirjam de Haan-Metz ;-):
    Hey dappere dodo!!!
    Wat ben jij toch cool! Leuk om te lezen wat je allemaal weer doet! En groen haar, jij kan ook alles hebben!
    Dikke kus en knuffel
    Mirjam
  5. Carla van Ling:
    4 september 2018
    Hey Romy, avontuurlijke dame.
    Leuk om je op deze manier te volgen.
    Veel plezier meid.
    Groeten Carla.
  6. Rinza Kleter:
    5 september 2018
    Zo te zien geniet je van je reis, lieve Romy! Je ziet er blij en relaxt uit.
    Houden zo ;)
    Liefs
  7. Bert:
    5 september 2018
    Ziet er allemaal mooi uit daar, wish I was there! Geniet lekker verder van je mooie reis en tot snel weer. Groet en knuf van Bert.
  8. Sonja:
    6 september 2018
    Lieve Romy,
    Ooooooohhhh...nou wil ik ook het liefst de rugzak pakken! Helemaal op deze druilerige donderdag.
    Romy, ik wens je veel moois op deze reis! Xx Sonja