Week 3 - Arugam Bay & Colombo

15 september 2018

Maandag 10/09
Bij het hostel kon je redelijk goedkoop ontbijten, en dit deden we met pannenkoeken! Daarna hadden we een surfles. De boards werden op een tuktuk gebonden en daarna reden we naar Elephant Rock, een surfspot geschikt voor beginners. Ik had een paar keer eerder gesurfd, namelijk vorig jaar in Mirissa (ook Sri Lanka) en in juli op Ameland, maar kon nog veel leren! Helaas was onze leraar echt een prutser; hij was onaardig, kon slecht engels, gaf heel kort een instructie (zelfs voor mij, en voor Cynthia was het haar eerste les) en gaf geen feedback toen we in het water lagen. We gaven dit aan bij de shop en hun excuus was dat de leraar misschien een kater had van het feest de dag ervoor… Na de les hebben we geluncht en zijn we naar het strand gegaan om te chillen. We hebben een surfles voor de volgende dag kunnen regelen bij een school die werd aangeraden door het hostel, samen met een Duitse jongen uit ons hostel. Daarna hebben we super lekkere curry gegeten bij een kiosk op straat en zijn we vroeg gaan slapen.

Dinsdag 11/09
Deze dag stonden we weer vroeg op om te gaan surfen, na een ontbijt van wederom pannenkoeken. De surfleraar, Dulip, was super aardig en zijn vriendin Amanda (uit Engeland) was er ook bij. Een vriend van Dulip die zelf ook surft ging mee om te helpen tijdens de les, die trouwens bij Panama was. Na de uitgebreide uitleg van Dulip ging het surfen echt veel beter dan de dag ervoor, en we hadden veel lol in het water. Na de les nodigden ze ons uit om die avond een kampvuur te maken in het onofficiële ‘safaripark’ vlakbij Arugam Bay. Eerst gingen we samen met de Duitse jongen (Hendrik) lunchen en daarna zijn we weer naar het strand gegaan, waar we ook Matthew zagen. Om 5 uur gingen we met Dulip, Amanda, Mithun en Hendrik na een tussenstop bij een bar om wat drinken te halen, naar het park. We zagen een paar olifanten en enorm veel krokodillen en waterbuffels. We verzamelde ergens hout en zijn een rots opgereden (best eng) om de zonsondergang te bekijken. Daarna zijn we in het donker naar het meer gereden waar we toen een kampvuur hebben gemaakt. Het was heel gezellig en we hebben een hoop gelachen en gedanst, echt gave avond! Op de terugweg zagen we in het donker nog meer olifanten, stekelvarkens, wilde zwijnen en zelfs een kleine zwarte beer!

Woensdag 12/09
Ook deze dag hadden we les van Dulip bij Elephant Rock en het ging weer goed! Ik probeerde deze dag te sturen en dat lukte best aardig. Aan het eind hebben Cynthia en ik foto’s van elkaar gemaakt en omdat zij een iPhone heeft met ‘live foto’s’ kon ik een paar live foto’s omzetten in filmpjes van zo’n 3 seconden. Als je mij wilt zien surfen kun je HIER klikken. Na het surfen hebben we heerlijk geluncht met Hendrik (instagram-waardige foto onderaan deze post) en daarna is Cynthia naar het strand gegaan en heb ik in een hangmat bij het hostel de documentaire over Amy Winehouse gekeken. We aten savonds pizza en daarna kwamen we Mithun (vriend van Dulip) tegen op straat, die ons uitnodigde om wat te drinken op het strand. Later zijn we naar een feest gegaan waar we ook vrienden van hem zagen, het was gezellig maar het feest zelf was niet top. Toch lagen we pas na 4 uur op bed

Donderdag 13/09
Deze dag moesten we onze spullen inpakken, Cynthia deelde om 13:00 een taxi naar Udawalawe, en ik om 20:00 naar Colombo. We hebben wederom ontbijt met pannenkoeken en daarna ging Cynthia. Na het afscheid nemen had ik afgesproken om met Matt te gaan lunchen. Daarna om 3 uur ging ik met wat mensen uit het hostel surfen bij Panama. Het waaide super hard, zo hard dan water van de golven werd geslagen. Niet ideaal surfweer (voor golfsufen dan natuurlijk, voor windsurfen was het top weer!) en het ging ook niet zo goed. Wel zagen we een prachtige zonsondergang daar. Na het surfen heb ik uitgebreid gedoucht, curry met dahl en rijst afgehaald bij de kiosk en nog afscheid genomen van Matthew. Om 20:0 was mijn taxi er, en ik heb kleine dutjes kunnen doen totdat ik om 4 uur bij mijn hostel werd afgezet.

Vrijdag 14/09
Na een korte nacht pakte ik mijn spullen weer in en ontbeet ik met havermout (met fruit en pindakaas) bij het hostel. Daarna zag ik een van de jongens waarmee ik die dag ervoor was gaan surfen, en we zijn samen de stad in geweest. Het was echt super warm dus na 2 uur zijn we weer terug naar het hostel gegaan. Hier kwamen Merinda en Gerloes ook heen (super leuk om hun weer te zien) en we zijn met z’n vieren gaan lunchen. Daarna ben ik met de meiden naar Pettah markt geweest, maar dit was echt niet interessant helaas. Ik nam toen een uber naar de andere kant van de stad om mijn nieuwe tattoo te laten zetten. Gelukkig was ik net op tijd terug om Merinda en Gerloes gedag te zeggen voordat zij naar het vliegveld vertrokken voor hun vlucht. In het hostel ontmoette ik toen een stel uit Engeland en we zijn samen ergens gaan avondeten. Zij waren net in Sri Lanka aangekomen wilden van alles weten, ik vond het super leuk om over het land te vertellen. Daarna heb ik mezelf wakker gehouden tot ik naar het vliegtuig kon (ik vloog om 4:15). Gelukkig kon ik nog douchen bij het hostel en om 1 uur pakte ik de taxi die me naar de luchthaven bracht. De vlucht was prima en ik heb zelfs nog een beetje kunnen slapen!

Het is zoals altijd weer gek om in Nederland te zijn, het voelt super normaal en alsof ik nooit weg ben geweest, terwijl het in Sri Lanka voelde alsof ik al erg lang onderweg was. Ik heb het súper naar mijn zin gehad, veel leuke en bijzondere mensen ontmoet en mooie herinneringen gemaakt. Bedankt voor het meelezen en tot de volgende reis!

1. Hans en Hermien:
    16 september 2018
    Mooi spannend reisverslag weer.
    Horen 22-9 meer verhalen.
    Lieve groeten
  2. Rinza Kleter:
    16 september 2018
    Prachtige reisverhalen.
    Fijn om met jou mee te reizen door Sri Lanka, een veelzijdig land!