Wenen 2020

6 augustus 2020 - Nijmegen, Nederland

Hoi allemaal!

Hopelijk gaat het goed met jullie in deze gekke tijden. Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik net voor de lockdown nog op vakantie ben geweest met een vriend (en oud collega), Coen; als die was afgelast was ik een stuk ongelukkiger geweest tijdens de lockdown.

Over de lockdown gesproken... Deze ben ik erg goed doorgekomen samen met Mark, we hebben het heel leuk samen. Eind juni hoorden we dat Mark naar Oostenrijk moest voor werk, en ik besloot hem na twee weken op te zoeken. Dit heb ik weer bijgehouden op Polarsteps, maar hierbij ook het reisverhaal en de foto's (wederom onderaan de post)! Het tripje was van 24 - 27 juli.

Richting en op vliegveld

Als een echte Hollander mijn auto naar station Best gereden (gratis rijden want tankpas, en gratis parkeren want klein station) en vanaf daar met de bus naar Eindhoven airport gegaan. Voor het eerst in mijn leven een mondkapje op gehad. Je moet er wat voor over hebben.. Nu wachten tot ik kan boarden want ben veel te vroeg. Ok doei.

Dag 1

Na een prima vlucht met de trein naar de stad, toen met U-bahn naar het deel waar ons appartement staat. Mark stond me op te wachten, zo fijn om elkaar weer te zien! We zijn even naar het appartement gelopen om spullen neer te leggen en daarna zijn we sushi gaan eten. Heerlijk! Na het eten zijn we nog een rondje gaan lopen (mondkapjes waren voor de foto, hier alleen verplicht in ov en supermarkten) en niet te laat gaan slapen.

Dag 2

We hebben het heel leuk hier! Op dag 2 zijn we eerst naar de nationale bieb geweest, super mooi. Daarna hebben we apfelstrudel gegeten in het bekende 'Café Central'. We zijn toen naar Wiener Prater geweest, een stadspretpark in de vorm van een kermis. We zijn alleen in het spookhuis geweest, die trouwens goed eng was. Daarna geluncht met lokale 'delicatessen', niet heel gezond maar wel lekker. Bij onze airbnb vlakbij zit een markt waar we toen overheen gestruind hebben, Mark kocht een wandkleed en ik (nog een) fashionable mondkapje. Daarna even chillen in het appartement en Koreaans gegeten in de buurt. Daar is nog iets onhandigs gebeurd... Daarover morgen meer! Dat was de cliffhanger vandaag. Ok doei!

Dag 3

Na een toch wel gebroken nacht (we hebben hier doorschijnende gordijnen) hebben we gezellig ontbeten op de bank in de woonkamer. Mark besloot toen om kaarten te kopen voor Belvedere, het museum waar oa 'de kus' van Gustav Klimt hangt. Echter, toen we het appartement wilde verlaten konden we de tas niet vinden... Die waren we vergeten bij de Koreaan de dag ervoor. Op zondag is half Wenen dicht, en je raad het al, zo ook de Koreaan...! Bij de deur vonden we een briefje met 'North Face backpack found, please email xxx' dus dat deden we. Uiteindelijk gingen we op pad! Dit maal met de tram ipv metro om nog wat van de stad te zien. Het museum was prima, er hingen veel portretten maar beide vonden we de vergezichten mooier. Toch vonden we ook de kus en dame in goud mooi. We hebben na het Belvedere een electrische step naar de andere kant van het centrum genomen. Ik heb mezelf nog verwond aan mijn enkel, levensgevaarlijk die dingen!1! 1! We voelden ons beide niet goed door de warmte en moesten wat eten, dat werd uiteindelijk Libanees met falafel. Terwijl we daarna terug naar het appartement liepen kregen we bericht van het Koreaanse restaurant: dat we tas mochten ophalen. Eind goed al goed want oa Marks paspoort een huissleutel zaten daarin. Na een paracetamol genomen te hebben begon het te regenen en besloten we een filmpje te kijken. Toen die af was zijn we met tram en U-bahn richting de Donau gereisd, waar we langs hebben gelopen. Van de eigenaresse van onze airbnb kregen we de tip van een rooftop bar dus ook daar zijn we heen geweest. Als laatste Italiaans gegeten waar ik enorm blij was met mijn persoonlijke bakje kaas (en later ook het trio toetje van tiramisu, chocolade mousse en panna cotta). Morgen vliegen we alweer terug! Zoals veel van jullie weten komt Mark ook mee want zijn project van werk gaat toch naar NL, stiekem vind ik dat helemaal niet erg. Ok doeiiii

Dag 4 en terugvlucht

Na het pakken van onze tassen gingen we tegen 9 uur de deur uit om te gaan ontbijten. Aangezien we een appartement hadden en het wel makkelijk vonden, aten we de vorige dagen wat yoghurt en cruesli 'thuis', maar nu dus voor het eerst buiten de deur. Bij een hip tentje nam Mark een pikante omelet en ik havermout met pindakaas en blauwe bessen. Daarna snelden we ons naar het metrostation, vervolgens het treinstation en toen de incheckbalie. In alle rust konden we daarna een rondje lopen over het vliegveld. Ook de vlucht was rustig en niet bijzonder, behalve dat we luxe stoelen hadden (€18.50 helemaal waard) met extra beenruimte. Naar station best gingen we dit keer met limousine met privé chauffeur, daarvan een filmpje bijgevoegd. Bedankt allemaal weer voor het lezen en tot de volgende!

ps filmpje van limousine op polarsteps: https://www.polarsteps.com/RomyvanO/3613624-citytrip-wenen