Week 5 - Koh Tao & Koh Sok

15 oktober 2017

Maandag 09/10
Deze dag stond ik vroeg op en had ik in mn eentje ontbijt. Daarna ging ik op weg naar Impian Divers voor de eerste dag van mijn open water duikcursus. Sochtends hadden we theorieles van Brody, waarbij we leerden over de duikuitrusting en basics over drukverschil. Ik zat samen in een groep met Noud en Nikki, een koppel uit Eindhoven. Na de lunch hadden we al de eerste duik, bij Japanese Gardens. Hoewel ik in Kroatië al eens had gedoken vond ik het gek om weer onderwater te zijn, en dan vooral onderwater te ademen. Dit was gelukkig na 5 minuten over. We deden wat oefeningen die we bovenwater hadden doorgelopen en dit ging allemaal prima. We bleven in totaal 57 minuten onderwater met 8.2 meter als diepste punt. Terug bij de school kregen we nog een beetje theorie en moesten we kiezen of we een IDD of een PADI cursus gingen doen (dit zijn de lesmethodes). Impian is best pro-IDD, en ik vond hun uitleg duidelijk, dus koos ik net als Nikki en Noud voor IDD. Savonds at ik met suus Pad Thai.

Dinsdag 10/10
De tweede dag van de cursus kregen we sochtends theorie van Bob, over onder andere over het duikschema (hoe lang kun je hoe diep onder water blijven ivm stikstof). De eerste duik na de lunch was op dezelfde spot als de dag ervoor, en hierbij moesten we onder andere de oefening doen om je masker helemaal af te zetten, weer op te zetten en vervolgens te klaren (water eruit). Hier zag ik erg tegenop maar dit viel uiteindelijk mee! De tweede duik deze dag moesten we dezelfde oefeningen doen, maar dan wat dieper; 12,2 meter. Na de oefeningen hebben we nog ‘gewoon’ gedoken en had ik John, een instructeur in opleiding, als buddy. Terug bij de school kregen we ons duiklogboek en hebben we deze ingevuld. Savonds hebben suus en ik Italiaans gegeten met een meisje van de duikschool.

Woensdag 11/10
Deze dag gingen we sochtends gelijk duiken. De eerste duik, zonder oefeningen, was de gaafste; bij Chumphon Pinnacle. We doken hier tot 20 meter, met John als mijn buddy, en we zijn 38 minuten onder water gebleven. Dit was echt een super mooie spot, met een grote rots. We zagen gave vissen en ik ben door een grote school gezwommen dat ze zo uit elkaar gaan. Echt tof! Daarna verplaatsten we naar duikspot Twins en hier hebben we de laatste oefeningen gedaan en nog wat rond gekeken. We bleven 50 minuten onder water met 17,6 meter als diepste punt. Daarna was het tijd voor lunch, die suus en ik bij het hotel hadden (heerlijke camembert op bruine toast!), en vervolgens ging ik terug naar de school voor het examen. Uiteindelijk had ik 4 van de 66 vragen fout, wat betekende dat ik geslaagd was! Nikki en Noud gelukkig ook, en daar hebben we samen met Brody een biertje op gedronken (John niet want die ging nog een nachtduik doen). Daarna ben ik met Nikki en Noud uiteten geweest bij een burgertent, waar Suus na haar nachtduik ook nog aansloot.

Donderdag 12/10
Eindelijk uitslapen! Na een heerlijk (laat) ontbijt heb ik aan mijn blog gewerkt. Rond 4 uur was het tijd om tattoo #3 te laten zetten! Hier keek ik al de hele week naar uit. Van tevoren had ik al een shop op Koh Tao uitgezocht (Thai Art), en ik had besloten dat ik een bamboe tattoo wilde. Een bamboe tattoo is een traditionele manier voor het zetten van een tattoo: vroeger werd het gedaan met een stuk scherp geslepen bamboe, tegenwoordig vaak met een stuk bamboe waar het het uiteinde een of meerdere naalden zitten. De tatoeëerder doopt de naald in inkt en tikt met de hand de naald in de huid. Na wat overleg over design is mijne gezet en ik ben er mega blij mee! We hebben daarna weer lekker Pad Thai gegeten, ik heb de blogpost voor week 4 gemaakt en daarna hebben we de tassen gepakt.

Vrijdag 13/10
Deze dag vertrokken we samen met Nikki (niet van het duiken, maar het meisje waarmee we in het begin naar Chiang Mai gingen) met de boot naar Surrathani. Daarna hadden we de bus naar Koh Sok national park. We hebben in het hostel, dat een bakery had, geluncht. Daarna hebben we een overnight trip door het park geboekt, en spelletjes gespeeld in het hostel. Savonds aten we pizza.

Zaterdag 14/10
Na een ontbijtje vertrokken we met een busje naar een pier in Koh Sok. Vanaf hier zaten we ongeveer een uur in de regen in een longtail boot naar de hutjes op het water waar we zouden verblijven. Na een briefing en een lunch hebben we even gekanood over het meer, waar je echt fantastische uitzichten hebt. Daarna maakten we ons klaar voor de trekking. Wederom met een bootje gingen we naar het startpunt, en vanaf daar hebben we vooral veel modder gezien, haha. Zoals je op de foto kunt zien stonden we tot onze enkels in de modder, en soms tot onze heupen in het water. Ondanks dat het waterval waar we heen gingen niet zo spectaculair was vond ik het een gave trekking. Terug bij de huisjes sprongen met onze kleren in het water om deze te wassen. Na een avondeten van oa vis hebben we kaartspelletjes gedaan en zijn we gaan slapen.

Zondag 15/10
Deze dag begon met een ochtendsafari in de boot. In de bomen hebben we aapjes gezien, heel leuk! Toen we terugkwamen hebben we ontbeten en daarna vooral gechilld. Nikki ging mee met een trekking op een waterval, maar ik sloeg deze over ivm mijn nieuwe tattoo (eigenlijk mag je hier namelijk niet mee zwemmen, en de vorige dag waren mijn voeten al lang nat geweest). Suus vond het ook wel prima en heeft geslapen. Ik moet van haar toevoegen dat het dutje lekker was en dat ze daarna OOK heeft gezwommen en mij heeft gefilmd terwijl ik yogaposes op de kano maakte. Ik ben verder ook gaan kanoën. Toen Nikki terug kwam van de trekking hebben we geluncht en daarna onze spullen gepakt. Met een busje werden we weer terug gebracht. Savonds hebben we Nikki en Noud nog gezien, die inmiddels ook in Koh Sok waren aangekomen.

1. Hans en Hermien:
    23 oktober 2017
    Lieve Romy, dank je wel voor je verslag. Spannend hoor.
    Je hebt de tijd van je leven!!!
    Lieve groeten van Hans en Hermien
  2. Maritza:
    25 oktober 2017
    Super gave verhalen weer en gefeliciteerd met je duikbrevet!
    Groetjes, Ilse
  3. Donny A.: