Atlasreis naar Istanbul met Synergy, Dag 1 & 2

12 april 2015

Atlasreis naar Istanbul met Synergy

De studievereniging van Bedrijfskunde, Synergy, organiseert elk jaar een Atlastrip, een reis van ongeveer een week naar een Europees land. Dit jaar is dat Istanbul!

Dag 1 – Vertrek vanaf Eindhoven

Vrijdagmiddag had ik mijn koffer al gepakt, dus het stressen viel zaterdagochtend best mee. Om half 1 kwamen Kevin, Robin en ik op het vliegveld aan, we waren DSCN3610bijna de eerste. Na wachten, inchecken, security en wederom wachten konden we het vliegtuig in. De vlucht was best prima, hebben zitten kaarten en noedels gegeten. Bij aankomst, rond 8 uur s’avonds, stond er al een bus klaar om ons naar het goede deel van Istanbul te brengen. Het vliegveld lag namelijk in het Aziatische deel, en het hostel in het Europese deel. De busreis duurde een klein uurtje en liet ons een mooie eerste indruk van de stad zien. Het viel me op dat de ‘wijkjes’ snel DSCN3618veranderden. Zo had je een straat met veel restaurantjes, winkeltjes en andere bedrijvigheid, en een straat verder was het bijna uitgestorven.

Bij het hostel aangekomen bleek het echt super gezellig te zijn. Er zit een eetcafé aan vast, waar je ook shisha kunt roken. Na de spullen op de kamer gedropt te hebben zijn we gelijk beneden gaan zitten, en hebben we bier en eten besteld. Snel pinnen en water halen (je kunt hier niet water uit de kraan drinken) en verder genoten van de avond. De bediening was ook erg leuk; op een gegeven moment gaven ze ons papier om nummers aan te vragen die zij dan DSCN3625zouden draaien. Helaas begonnen ze pas met de playlist toen we al boven waren, maar bij een heel vet nummer ben ik toch nog naar beneden gerend om Kevin te halen. Na dat nummer zijn we gaan slapen.

Dag 2 – Tour de Moskeeën

DSCN3627Na een hele diepe, droomloze slaap werd ik wakker terwijl er allemaal mensen in de kamer zich al stonden aan te kleden; ik bleek door 4 wekkers te zijn heen geslapen! No problem, snel aankleden, make-up en ontbijten. We gingen op weg naar de Hippodrome, een plein vlakbij de Blauwe Moskee. We kregen een tour van een gids die sprak door een microfoontje, wij kregen allemaal een oortje DSCN3661waarmee we hem ook op een paar meter afstand goed konden horen. Na een (toch best wel lang) verhaal over de Hippodrome gingen we de Blauwe Moskee in. Wat gaaf was dit! Een prachtig dak, met ontelbaar veel schilderingen. Op de vloer lag een dik tapijt want je moest je schoenen natuurlijk uitdoen. Ook moesten vrouwen een sjaal of doek om hun hoofd. Dit was geen probleem want ik had van Sebas een super mooie sjaal uit Cambodja gekregen!

DSCN3670Na de Blauwe Moskee liepen we naar het plein tussen de Blauwe Moskee en de Hagia Sofia (ook een moskee, nu een museum). Hier hebben we een groepfoto gemaakt en was er tijd om snel wat te eten. Iemand had kastanjes gehaald en deelde hier wat van uit. Ik had het nog nooit op maar vond het mwah… Daarna gingen we samen met de gids naar de Hagia Sofia. Ook erg indrukwekkend en groot. Veel over te vertellen ook natuurlijk! Na deze moskee liepen we naar een soort theetuin wat eerst een schooltje was. Heel schattig, een beetje tussen huisjes DSCN3673weggestopt.

Voor de middag stond een boottour gepland, en tussendoor konden we nog terug naar het hostel. Dit deden we dan ook, en na wat oponthoud konden we vertrekken naar de boot. Deze voer over de Bosporus, een ‘zeestraat’ die Istanbul in een westelijke (Europese )- en oostelijke (Aziatische) kant verdeelt. Dit was lekker uitwaaien, op sommige momenten was het bijna koud! Na de boottour ben ik met Kevin een deel met de DSCN3695tram gegaan, en het laatste stuk naar het hostel hebben we gelopen. Kevin ging op de kamer chillen, ik ging na het opfrissen ansichtkaarten kopen en schrijven. Daarna ben ik toch even op bed gaan liggen want ik was toch wel moe.

Tegen 7 uur zijn we met de groep vertrokken voor het avondeten, wat we aan de Aziatische kant van Istanbul zouden nuttigen. Na een stukje met de tram, en een heel steil stuk lopen kwamen we aan bij het restaurant. Deze had een dakterras op de zesde verdieping met een mega gaaf uitzicht op het steeds donkerder wordend (?) Istanbul. Helaas hebben we 2,5 uur moeten wachten op ons eten, waar we na flink aandringen dan ook korting op hebben gekregen. De groep zou nog uitgaan, maar omdat we morgen om 07:45 vanaf het hostel naar DSCN3722Philips (2 uur reizen) vertrekken, besloten we met een klein groepje gelijk terug naar het hotel te gaan. Inmiddels is het precies 12 uur snachts (toeval!) en zitten we na een wilde taxirit (dat is hier de standaard) aan de thee in de lobby.

Foto’s komen nog, maar dit berichtje wilde ik alvast posten. Tot later! :)

1. Peer:
    12 april 2015
    Leuk verhaal Romy! Kunnen ons voorstellen dat het erg mooi is. Veel plezier!