Dag 3 - Aziatische deel van Istanbul

14 april 2015

Dag 3. Gisteren gingen moesten we weer vroeg op, we gingen namelijk Philips bezoeken! Met de tram vertrokken we rond 8 uur in nette kleding naar de pont die ons over de Bosporus van het Europese deel naar het Aziatische deel bracht. In de haven aangekomen liepen we naar de bushalte, en na een half uur of drie kwartier (we hielden het niet meer bij!) konden we met de bus mee. Dit was niet de leukste busreis ever; nogal warm en een deel moest staan, maar in een korte tijd hebben we wel een groot deel van het Aziatische gedeelte kunnen zien. Na het uitstappen was het nog ongeveer een kwartiertje lopen naar Philips.

Daar aangekomen moesten we allemaal onze ID-kaart of Paspoort laten zien, en werden we heel officieel binnengelaten met eigen bezoekerspasjes. Na een presentatie over onder andere het marketing beleid van Philips liepen we alweer naar de bus terug. Echter was de bus te vol om iedereen in één keer mee te nemen, dus samen met een klein groepje gingen we in twee taxi's terug naar de haven. Met DSCN3726150 km p/u over de snelweg en een nogal dolle rit waren we een stuk vroeger bij de haven dan de andere groep, dus zijn we aan de kade gaan zitten lunchen terwijl we wachtten op het andere deel van de groep.

Nadat zij aangekomen waren en ook hadden geluncht, zijn we DSCN3737met een klein groepje een stuk gaan lopen door het Aziatische deel; hier zouden we immers niet meer terug komen. We liepen vooral door winkelstraatjes, en het viel ons op dat voor elk soort goed een eigen straat was; er was een straat met antiek, neppe sportschoenen (nep als in; neppe nike's ed.). Ook hebben we hier voor de eerste keer baklava gegeten! Na een korte wandeling gingen we weer met een pontje terug. Dit was een andere dan de heenweg; iets kleiner en minder druk. Ook erg leuk en we hebben mooie foto's geschoten!DSCN3753

Weer op het Europese deel zijn we teruggegaan naar het hotel, en hebben we een tijd op het terras zitten kaarten. Met Josan en Taco zijn Kevin, Robin en ik gaan avondeten. Grappig hier is dat elk restaurant iemand heeft buiten staan om je naar binnen te lozen. Ook wij zijn uiteindelijk gevallen voor iemand die studentenkorting aanbood; we zijn immers gewoon studenten! Het eten was heerlijk; als voorgerecht hadden we twee plates DSCN3759besteld met verschillende kleine, Turkse, gerechtjes, als hoofdgerecht allemaal wat anders, maar niks specifieks Turks. Na het eten zijn we terug naar het hotel gegaan en hebben we nog een tijd zitten drinken, kaarten en shisha roken. Helaas kreeg ik op een gegeven moment een migraine aanval. De meiden op mijn kamer waren erg lief, en na een tijd zitten met een koude doek in mijn nek en op mijn hoofd heb ik een migraine pil genomen en ben ik gaan slapen.

Wat aardig was gelukt, want ik werd om 7 uur wakker en zit nu dit in de lobby te typen. Er is gister nog een groep Nederlandse studenten uit Leiden aangekomen, en die zitten al te ontbijten. Het meisje wat ik net heb gesproken vertelde dat zij ook bedrijven gaan bezoeken (oa een rechtbank want ze studeren Rechten), dus ze hebben een soortgelijke reis. De foto's van de vorige dagen staan er nu ook op, tot snel!