Dag 4 - Positif Life, Dag 5 - Prinseneilanden

15 april 2015

Dag 4 - Positif Life

We vertrokken deze dag tegen negen uur vanuit het hostel naar de metro. We gingen naar Positif Life, een organisatie die evenementen organiseert. Het bedrijf was super leuk, ze organiseren heel vette evenementen; concerten en festivalsDSCN3772 enzo! Er was een interessante presentatie en we hebben zelf een goody bag gekregen, heel lief. Daarna gingen we richting Taksim, waar we ongeveer anderhalf uur vrije tijd hadden voordat we naar het Nederlandse Consulaat gingen. Samen met Kevin en Lieke ben ik bij de Starbucks gaan zitten en hebben we wat rondgelopen. Na het halen van de lunch was het alweer tijd om ons weer bij de groep aan te sluiten.

Het Nederlands Consulaat lag middenin een winkelstraat, heel gek. Het was een heel mooi pand, en ook super goed beveiligd; de ingang bestond uit twee poorten, en als één van de poorten open was, moest de ander gesloten zijn. De presentatie werd gehouden in een kerk, maar helaas sprak de man zo zacht en langzaam dat ik bijna (letterlijk dus) in slaap viel en hier niet zoveel van mee heb gekregen. In DSCN3778dezelfde kerk was een presentatie van de Rabobank in Turkije, die best interessant was omdat die inging op de culturele verschillen tussen Nederland en Turkije. Op de terugweg zijn we met een deel van de groep onder de Galatabrug doorgelopen (die de oude stad en het moderne stadsgedeelte in het Noorden verbindt), waar veel restaurantjes te vinden waren.

Omdat ik zo moe was ben ik toen we bij het hostel kwamen gelijk naar bed gegaan. Na ruim een uur slapen heb ik snel gegeten (en dat was heerlijk; pasta met garnalen, spinazie en room, zie foto) en gingen we met de groep op weg naar eenDSCN3780 borrel in de ‘Babylon Lounge’, georganiseerd door Positif Life. De hele groep ging met zo’n acht mensen naar de lounge, en toen we de groep verzamelden viel de stroom uit. Uiteindelijk bleek dat dit opzettelijk was gedaan door de president van Turkije, als protest dat hij afgezet gaat worden.

De Babylon Lounge was erg vet! Ze draaiden goeie muziek en de sfeer was prettig. Bij binnenkomst kregen we per tafel een kan cocktail, dus dat was wel leuk. Helaas was het bier wel duur; 14 lira, dat is zo’n 4,20 per flesje. Rond half 12 gingen we met de groep en mensen van Positif Life naar een ‘Hollandse Avond’ in een club. Dit bleek nogal tegen te vallen (rot muziek, vooral hiphop en rap; serieus, wat is hier Hollands aan naast dat het me doet denken aan de Amsterdam Bijlmer?), en we gingen dus ook snel weer weg. Met de taxi gingen we naar het hostel en daar aangekomen ben ik snel gaan douchen, daarna: op naar bed!

Dag 5 – Prinseneilanden

DSCN3781Vandaag konden we best wel uitslapen; rond half 10 vertrokken we naar Centrum Hotel, wat vlakbij het hostel ligt. Hier kregen we een korte presentatie die verder niet super bijzonder was. Ik heb wel mijn ansichtkaarten kunnen afgeven bij de receptie, deze zijn dus op dit moment (hopelijk) gepost! Op de weg terug naar het hostel ben ik nog langs een klein supermarktje geweest om wat te eten en drinken te halen. Je krijgt hier veel voor weinig geld; voor twee appels, een blikje fris, een klein rolletje koekjes, een candy bar en een pakje zoute koekjes betaalde ik 7,50 lira, dat is dus zo’n 2,50 in euro’s!

Nadat we allemaal hadden omgekleed vertrokken we wederom met de hele groeDSCN3785p naar de metro om naar de prinseneilanden te gaan. Daar aangekomen heb ik samen met Kevin en Linde gelijk fietsen gehuurd, ik had namelijk in mijn mooie (über toeristen) boekje gelezen dat het erg leuk is om over de eilanden te fietsen. We vonden een weg die het eiland helemaal rond bleek te gaan; perfect! We hebben DSCN3809mooie foto’s geschoten en gave uitzichten gehad. Soms was het nog best zwaar door het hoogteverschil, maar onze mountainbikes hadden genoeg versnellingen om het vol te kunnen houden. Halverwege de route (dit kon ik zien door een gps functie op mijn camera) hebben we een pauze gehouden bij een man die een soort cafétje in zijn achtertuin had. Hij was erg lief en heeft nog een foto van ons gemaakt, die ik nog zal posten. Het laatste stuk was groot en deels naar beneden, dus dat was wel lekker. Echter ook een klein beetje eng, want de weg is niet helemaal egaal hier.DSCN3824

Nadat we de fietsen terug hadden gebracht zijn we wat souvenir winkeltjes ingelopen, waar ik ook een nieuw armbandje heb gekocht. Verder heb ik nog bruin brood gehaald, omdat ze hier in het hostel alleen wit brood hebben. Toen was het alweer tijd om terug te gaan, en in de boot terug heb ik een beetje muziek geluisterd en gekletst met kinderen uit Arabië. Die kwamen met ons aan de praat door een tekening van Linde, en het waren hele lieve kindjes die allemaal erg goed Engels konden (dit krijgen zij op school blijkbaar vanaf hun 5e!). Met de metro zijn we terug gegaan naar de wijk van ons hotel, en hebben we met de hele groep in een restaurant gegeten. Daarna zijn we met een kleiner groepje gaan chillen op het terras van het hotel, en daar zit ik dit nu te typen. Ik ben eerlijk gezegd te moe om alle foto’s nog uit te zoeken en te uploaden, maar die komen er zeker nog aan. Voor nu; welterusten!