Dag 6 – Deutsche Bank & Bilgi University, Dag 7 – Grand bazaar & Taksim

18 april 2015

Dag 6 – Deutsche Bank & Bilgi University

DSCN3830Vandaag was weer even wennen, we moesten 7:45 weg bij het hotel, dat betekent dus 7 uur op! We gingen op weg naar het kantoor van Deutsche Bank, waar we drie presentaties kregen over verschillende aspecten die met de bank te maken hadden; hrm, turkse cultuur en corporate finance. Het kantoor zat op de zeventiende DSCN3831verdieping van een gebouw in een wijk die deed denken aan Amsterdam Zuid, en het uitzicht was erg gaaf. Ook werden we goed verzorgd; bij aankomst stonden op tafel flesjes water en schalen met koekjes en dergelijk.

Na Deutsche Bank gingen we met de metro en daarna DSCN3835een bus op weg naar de Bilgi University, een universiteit in de wijk Beyoğlu. We kregen hier een rondleiding en een presentatie over adverstising (het thema van de reis is immers marketing). Best leuk! Daarna zijn we weer naar het hostel gegaan en hebben we even gezeten. We hoordenDSCN3837 dat het restaurant tegenover het hostel goed was, dus hebben we daar gegeten. Ik had iets super lekkers, Ali Nazik. Dit is een gerecht met aubergine, yoghurt en vlees. Typisch Turks en ontiegelijk lekker! Ik ben daarna vrij vroeg gaan slapen want ik wilde de volgende dag vroeg op naar de Grand Bazaar.

Dag 7 – Grand bazaar & Taksim

DSCN3841Het vroege opstaan was gelukt, en samen met een paar anderen gingen we vroeg op naar de Grand Bazaar. Het was best lastig om te vinden, maar het was de trip zeker waard. Wat een groot en imposant gebouw! De foto’s komen als ik terug ben, want op het moment dat ik dit zit te typen (dag 8) zijn mijn kabels om foto’s over DSCN3846te zetten al ingepakt. Er waren veel typisch Turkse dingen zoals beeldjes en werkjes van porselein, maar ook veel nepsneakers en –kleding. Zelf heb ik een ‘nep’ parfum gekocht, namelijk La Vie Est Belle van Lancome, die in Nederland zo’n 90 euro kost. Hier begon die man met 120 lira, maar omdat ik twijfelde of ik hem überhaupt wel zou willen kwamen we uiteindelijk op 30 lira uit, dat is dus ongeveer 10 euro! Scheelt weer. Verder heb ik verse Turkisch delight (Turks fruit) gekocht, en een shirt voor papa.

DSCN3853Na de Bazaar zijn we rustig naar het hostel gelopen want om half 2 was er een presentatie van een advocaten kantoor. Op weg naar het hostel kwamen we zoals altijd over het plein tussen de Blauwe Moskee en de Hagia Sophia, waar nu een super groot veld van tulpen stond, heel gaaf! Die man die de presentatie gaf kwam uit Nederland en kwam naar ons hostel, omdat zijn kantoor te klein was om ons te ontvangen. Hij had een interessant verhaal over de Turkse cultuur, en vertelde een aantal verhalen over zaken die hij hier heeft lopen. Na de presentatie hadden we eenDSCN3863 half uurtje om weer om te kleden want we gingen naar de Basilica Cisterne, een oude wateropslag onder het plein bij de Hagia Sofia en de blauwe moskee. Erg gaaf! Er hing een hele vette sfeer, het was erg donker en de pilaren (er staan er 336, zelf geteld :p) waren van onder DSCN3874verlicht.

Na de Basilica ben ik met Linde en Isa nog een keer naar Taksim gegaan om souvenirs te kopen. We hebben lekker gelopen en geshopt. Ergens zagen we een Hard Rock Cafe, en DSCN3879daar ben ik natuurlijk op de foto gegaan! (Niks gedronken overigens.) Bij toeval kwamen we een mini straatje tegen, waar we natuurlijk inliepen, die uitkwam op een pleintje met een restaurant. Heel schattig! De grote winkelstraat hebben we uitgelopen en daarna zijn we een, wederom schattig, straatje ingelopen. Hier hadden ze echt een beetje hipster winkeltjes. De straat liep van een berg naar beneden, en halverwege ongeveer stond de Galatoren, van waaruit je een super DSCN3881mooi uitzicht schijnt te hebben. Helaas hadden we geen tijd om dat te bekijken.

Onderaan de berg heeft Linde nog heerlijke vette churros gekocht. We moesten nog opschieten naar het hostel want we gingen met de hele groep eten op kosten van Synergy. Dit was prima eten! Na het eten hadden we echter nog zin in een toetje, en hebben we uiteindelijk een stukje baklava gehaald, die we lopend naar het hostel hebben opgegeten. Bij het hostel hebben Lieke en ik nog een cocktail DSCN3886gedronken (hij heette chi-chi; met wodka, blue curaçao, vanille ijs en ananas). Toen deze op was ben ik gaan douchen en slapen. Het was een volle en leuke dag!

Nu ik dit zit te typen is het al dag 8, de laatste dag, en we hebben net de koffers ingepakt en op een kamer gedumpt. Ik vind het heel jammer dat we vanavond al in het vliegtuig zitten, maar tot nu toe heb ik het al super leuk gehad! Samen met Kevin en Lieke ga ik vandaag nog opstap om ook de laatste dag volop te benutten. Jullie horen van me! Liefs.