Berlijn met Martijn, Dag 1 - Liften, Dag 2 - Stad verkennen

16 juli 2015

Hoihoi daar ben ik weer! En dit keer niet alleen want ik ben met Martijn in Berlijn (dat rijmt)!

Dag 1 - Liften

Dinsdag om 07:50 stond martijn bij mij op de stoep en na een kopje thee en het pakken van de laatste spullen gingen we de deur uit. Nadat we bij de appie wat eten voor onderweg hadden gehaald en beide hadden gepind konden we écht In de auto van de PostNL bezorger (met onze bordjes)opweg. Van huisgenootje Nikki kreeg ik de tip van een liftplek aan het einde van de oranjesingel, net voor de brug. Daar zijn we dus gaan staan, en na 3 minuten stopte er al iemand! Deze eerste lift was van een man die op het roc werkt in arnhem. Hij vertelde dat hij vroeger zelf ook gelift heeft en daarom af en toe mensen meeneemt. Hij heeft ons afgezet bij tankstation net voor een grote rotonde.
Toen werden we opgepikt door man die bij postnl werkt en terug was gekomen voor ons. Hij had ons namelijk zien staan maar had niet genoeg tijd om te stoppen. Door heb zijn we op de A1 afgezet en daar hebben we mensen aangesproken. We hebben daar een hele aardige vrouw ontmoet die net terug kwam van bospop. Zij moest naar Hengelo en wilde ons wel in de buurt van Oldenzaal afzetten. Toen we bij haar in de auto zaten hebben we op goed geluk ons bordje met Berlijn erop omhoog gehouden toen we een Duitse auto zagen. Die man reed met ons mee naar een tankstation en daar zijn we bij hem ingestapt. Hij zou naar Leipzig gaan, en zou net voor Magdenburg afslaan van de E30. We spraken af dat ie ons voor die afslag zou afzetten bij een tankstation.In de metro in Berlijn
Bij het tankstation ging hij voor vertrek eerst snickers en red bull voor ons halen, super lief! Het was sowieso een hele lieve man. Hij vertelde ons een verhaal over zijn grote liefde, die net als hij uit Turkije komt, en dat hij niet met haar kon trouwen omdat hun families geen goede band hadden. Toen ze met iemand anders is getrouwd is hij naar Nederland gekomen. Bij een burger king hebben we geluncht, en omdat de man zo aardig was wilden martijn en ik dat betalen, maar ook dat liet hij niet toe. Toen we weer in de auto zaten kreeg hij plots een telefoontje dat hij een klus had in berlijn, en vertelde hij ons dat hij ons dus wel Tour van Claudiushet hele stuk kon brengen. Hier konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen! Hij zette ons in Berlijn af bij een metrostation en hier hebben we een ticket gekocht en zijn we naar het hostel gegaan.
Het inchecken ging helemaal prima en al snel zaten we aan het bier in het café van het hostel. We besloten daar dat we de stad in zouden gaan om iets te zoeken waar we konden eten. Terwijl we in de metro zaten had ik contact met Pim en later ook met Claudius (die hele groep inclusief Luuk Thom Koen Jeffrey en Niels is hier) om af te spreken. We zagen de mannen in de stad en can Claudius kregen we gelijk een kleine tour, zijn ouders wonen hier namelijk dus hij kent de stad. Opweg naar hun huis hebben Martijn en ik döner gegeten, want we hoorden dat die hier veel lekkerder is dan in Nederland. Dat was niet overdreven zeg, de döner hier is goddelijk!Holocaust monument, erg indrukwekkend
Na de döner zijn we met Claudius en de jongens mee naar huis gegaan. Hier hebben we bier gedronken, nog wat gegeten en gekaart. Erg gezellig! Kwart over 12 uur gingen we weer richting het hostel, waar we rond 1 uur weer waren. Toen zijn we lekker gaan slapen.

Dag 2 - Stad verkennen

Na een heerlijke nachtrust, een oppeppende douche en een prima ontbijt zijn we de Selfie op dag 2stad in gegaan. We begonnen bij Alexanderplatz, waar we gelijk bij Dunkin' Donuts een ijsthee voor mij en een donut voor Martijn kochten. Daarna liepen we wat rond en kwamen we een oude snoepwinkel tegen, waar we werden verwelkomt met een koekje. Hier kochten we een paar lollies. Het eerste wat we wilden doen was het DDR museum, dus vanaf Alexanderplatz liepen we daarheen. Helaas was het hier erg druk en kostte het daardoor veel tijd om alles te zien. Wel vonden we het beide erg interessant.
Na het DDR museum zijn we opzoek gegaan naar een plekje om te lunchen. We kwamen uit bij Adam's, een leuk tentje met goed eten. Tijdens het eten hoorden we een vrouw op straat zingen, en toen het eten op Lunch bij Adam'swas hebben we daar een tijd staan kijken. Ze was erg goed! Zo goed zelfs dat deze arme studentjes beide geld in haar gitaarkoffer gooiden. ;)
Vervolgens zijn we weer richting het water gelopen, want tijdens onze zoektocht naar een eettentje waren we een boottour tergen gekomen, en dat wilden we alsnog doen. Net op tijd kwamen we daar aan en vrijwel meteen vertrok de boot. Een vrouw gaf uitleg bij alles wat we tegenkwamen, en het weer was heel mooi geworden, dus Martijn en ik waren helemaal blij. Een bootttour is een aanrader voor mensen die naar Berlijn gaan! Tijdens de boottocht kwamBoot touren we langs een openluchttheater waar volgens de vrouwelijke gids tijdens de zomermaanden bij elke avond Hamlet werd gespeeld. Dit leek ons wel leuk dus na de boottocht gingen we terug naar Alexanderplatz om tickets daarvoor te kopen. Helaas waren daar de tickets voor die avond al uitverkocht maar de vrouw achter de kassa raadde aan om langs het theater zelf te gaan. Zo gezegd zo gedaan, en daar hadden ze gelukkig nog wel tickets.
Bij het theater was een soort strandtent waar we bier hebben zitten drinken met uitzicht op de Spree. Erg leuk! We zijn na het bier op zoek gegaan naar een Even chillen met een Coronametrostation en kwamen toen bij toeval een prachtige synagoge tegen. Met de metro gingen we daarna naar de East Side Gallery, en stuk van de Berlijnse muur waar allemaal schilderingen op staan. Heel mooi. Hier zijn we een stuk langsgelopen en daarna zijn we weer richting Alexanderplatz gegaan om iets te zoeken voor het avondeten. Dit werd een Italiaan en dat was verder niet heel bijzonder. Na het eten zijn we rustig richting het openluchttheater gelopen.
De voorstelling was gaaf! Het waren slechts 3 acteur die samen zo'n 12 rollen speelden. Heel knap. De voorstelling was in het Duits, maar er zou ondertiteling De zaal van Hamletaanwezig zijn. Deze liep helaas niet altijd goed, maar het stuk was goed te volgen. Na de voorstelling zijn we naar het hostel gegaan, waar we vrij snel in bed zijn gaan liggen. We hebben nog even gepraat met een kamergenoot uit Denemarken, maar na wat tips uitgewisseld te hebben zijn we lekker gaan slapen.

Ik typ dit allemaal op mijn telefoon dus foto's uploaden zit er niet in, dat komt als ik weer terug ben. Liefs!

1. Ad:
    16 juli 2015
    Dat je dat durft om te liften en een hele fijne vakantie
  2. Peer:
    17 juli 2015
    Hoi meissie. Leuk verhaal hoor! Veel plezier daar!
  3. Eric vdV:
    19 juli 2015
    Hoi Romy,
    Ik hoor altijd over blogs maar nu ben ik al zover dat ik ze ook lees.
    Leuk om over jullie trip te horen, Martijn is nu eenmaal niet zo'n verteller.
    Gr. Eric