Dag 3 – Biergarten Dag 4 – Potsdamer Platz Dag 5 – Fiets huren & ongeluk

18 juli 2015

Inmiddels zijn we al bijna twee weken terug, maar had ik nog steeds niet de laatste drie dagen in Berlijn gepost; bij deze dus! Oa door de vierdaagsefeesten, werken en luieren is het er niet eerder van gekomen ;)

Dag 3 – Biergarten & Tresor

Na het ontbijt op de derde dag ben ik op de kamer de blogpost van de eerste twee dagen gaan typen. Martijn heeft toen een internetcafé gezocht waar hij zijn mail en facebook kon checken. Nadat we beide tevreden waren zijn we richting Alexanderplatz gegaan, om de shoppingmall ‘Alexa’ te bezoeken. Deze was groot! Het deed me erg denken aan een shoppingmall zoals je die in Amerika hebt. We gingen vooral op zoek naar schoenen en een jas voor Martijn, maar we zijn niet geslaagd. Daarbij voelde ik me op een gegeven moment niet goed, maar na een stevige lunch bij Subway was dit zo goed als over.

Na de shoppingmall besloten we richting Checkpoint Charlie te gaan. Hier was ook Martijn bij Checkpoint Charlieeen kleine tentoonstelling bij en daar hebben we een tijdje rondgelopen. Martijn heeft hier ook voor 5 euro (!) 6 stempels van het Checkpoint in zijn paspoort laten zetten. Vond ie erg leuk, haha. Ik begon me weer niet goed te voelen en realiseerde me dat dit misschien door te weinig zout kon komen, dus hebben we een zakje zout bij de McDonald’s gehaald. Dit hielp al veel beter dus dat was fijn!

We besloten na het checkpoint een biergarten op te zoeken; Martijn had op internet aanraders opgezocht en zo kwamen we terecht bij Prater biergarten. Een biergarten bezoeken is echt een ervaring op zich. Dit was gewoon ene grote tuin waar ze houten tafels en bankjes hadden neergezet, en waar je zelf bij een gebouw met grote opengeslagen ramen je bier kon halen. Ook waren er braadworst en andere typische Duitse lekkernijen te koop. Wij beleven gewoon bij het bier ;) En het was goed bier trouwens! Ik begon met een normaal biertje uit ene pull, maar Bij Prater biergartenMartijn bestelde vanaf het begin een specialer biertje (waarvan ik helaas de naam kwijt ben), en die was zo lekker dat ik die de rest van de middag ook heb besteld. Tijdens het bierdrinken zijn we gaan kaarten, en toen we het kaarten met elkaar zat waren hebben we de jongen die aan de tafel naast ons zaten aangesproken. Zij wilden wel meedoen! De jongens waren beide geboren in Duitsland en kenden elkaar door een vereniging ofzo, we begrepen niet helemaal waarvan. Maargoed, het was leuk en gezellig!

Op een gegeven moment waren we toch wel een beetje aangeschoten (die glazen zijn per stuk een halve liter) en besloten we te gaan eten. Het werd pizza bij een tentje verderop, en tijdens het eten spraken we met de jongens (Luuk Pim Claudius blablabla) af om elkaar ergens te treffen. Zo gezegd zo gedaan en na wat bier bij een kiosk te hebben gehaald (das hier niet eens zo duur omdat het veel gedaan wordt) zijn we op de biddenberm van de weg op een brug gaan zitten. In de wijk waar we zaten was dat heel normaal, want allemaal Duitse jongeren om ons heen deden hetzelfde. Bierflesjes worden dan ook achter gelaten zodat zwervers deze kunnen inleveren voor statiegeld. Wel vertelde Claudius dat tegen een uur of 12 de politie zou komen om iedereen Met de jongens op de brug bier drinkenvan de brug af te halen.

We hebben heel leuk zitten kletsen en drinken met de jongens, maar op een gegeven moment wilden zij naar huis. De dag erna zouden ze namelijk weer terug gaan en ze wilden graag thuis van hun laatste avondje genieten. Martijn en ik besloten om naar een club te gaan waar de jongens de dag ervoor waren geweest; Tresor. Van Clau kregen we instructies hoe we hier het beste heen konden gedaan, en die hebben we braaf opgevolgd. Toen we richting de metro liepen moesten we alleen beide heel nodig naar de wc, omdat we alleen hadden zitten drinken op de burg hadden we nog geen wc mogelijkheid gehad! Gelukkig kwamen we een bouwterrein tegen en hier zijn we opgegaan toen we een dixie zagen. Altijd fijn, die dixies.

Toen we uiteindelijk bij Tresor kwamen kwamen we heel makkelijk binnen. We hadden gehoord dat bij bekende clubs nog weleens moeilijk werd gedaan maar hier hadden we totaal geen last van. Toen we entree hadden betaald en binnen waren kwamen we er ook achter waarom we zo makkelijk naar binnen kwamen; het was niet Tresor! We weten nog steeds niet waar we precies zijn geweest, maar het komt erop neer dat het wel in hetzelfde gebouw als Tresor was, maar een heel andere zaal bleek. De zaal was redelijk klein en de muren bestonden uit Dansen in niet-tresorbadkamertegeltjes. Eigenlijk deed het mee heel erg denken aan die ruimte in SAW (die horrorfilm). Maargoed, dat maakte verder niet uit want het feest was tof. Er werd goed gedraaid en de akoestiek van de ruimte was echt wauwie. We hebben heel erg genoten daar, en zelfs Martijn zei dat hij in Nederland ook weleens mee zou gaan naar een technofeest; winst!

Omdat de metro tot ongeveer 1 uur zou rijden zijn we wel al kwart over 12 richting het hostel gegaan, maar we hadden een super leuke avond achter de rug dus eigenlijk was dat niet eens zo erg. Bij terugkomst kwamen we langs de lounge van het hostel waar iemand op een gitaar zat te spelen en te zingen. Hier hebben we een tijdje bij gezeten want het was erg leuk. Daar zjin we snel ons bed in gekropen en zijn we heerlijk gaan slapen.

Dag 4 – Potsdamer Platz & Biergarten

Na een goede nachtrust zijn we niet te laat de stad in gegaan. Ik wilde graag nog Dussman, een grote boekwinkel, bezoeken dus daar gingen we eerst heen. Martijn is bij de ingang op een stoeltje gaan zitten en heeft een tijd in grappige boekjes zitten kijken terwijl ik boven bij de Engelse literatuur heb lopen snuffelen. Ik wilde nog graag het boek ‘The Secret Garden’ kopen, waar ik in Boedapest ookal naar opzoek was, en hier vond ik die! Ook heb ik een dun boekje van Penguins Classics gekocht over de hel van Dante, een stukje uit Inferno dus. In een paar boeken die ik heb gelezen is hier naar verwezen en ik was er al een tijdje benieuwd naar.

Na Dussman zijn we richting Potsdamer Platz gegaan, waar we nog een stukje van de muur hebben bekeken. Het was inmiddels best warm geworden en we hadden beide niet echt zin om iets heel actiefs te doen. Daarom zijn we vrij snel een Aldi op gaan zoeken, en hebben we chips, kaasjes en andere lekkere dingen gehaald op in het hostel te kunnen borrelen. Dit deed ons beide goed en tijdens het borrelen kwam ook onze nieuwe kamergenoot binnen. Zij schoof aan en we hebben een hele tijd zitten praten. Het meisje kwam oorspronkelijk uit Spanje maar werkte in Londen. Voor het weekend had ze ene tripje naar Kopenhagen geboekt, en ze zou maandag of dinsdag al terugkomen maar ze was haar ID kaart daar verloren. Omdat dit in Kopenhagen was gebeurd moest ze ook daar haar nieuwe ophalen, en omdat ze daar al alles had gezien besloot ze naar Berlijn te komen. Ze was daar dus eigenlijk illegaal, haha.

Toen we het borrelen zat waren en wel een echte maaltijd wilden gaan nuttigen zijn we bij het restaurantje naast het metrostation gaan zitten. Hier bestelde ik een caprese salade en een pasta, en Martijn een schnitzel. Mijn salade en pasta waren heerlijk, maar volgens Martijn viel zijn schnitzel tegen. Helaas. Tijdens het eten zaten we te praten over de dag ervoor, bij Tresor. We waren toch wel benieuwd waar we terecht waren gekomen, en besloten terug te gaan. Helaas konden we dit van buiten niet uitzoeken, en we wilden niet wachten tot ze open zouden gaan want dat zou nog 2,5/3 uur duren.

Daarom zijn we opnieuw naar een biergarten geweest, en dit maal een bijzondere. Hij was namelijk niet zo massaal als de biergarten van de dag ervoor, maar juist heel kleinschalig. In een soort tuin waren verschillende hoekjes gemaakt waar mensen bier konden drinken, maar het meest opmerkelijke was nog wel dat midden Biergarten met dubbeldekker busin en tuin een grote dubbeldekker bus stond, waar ook tafeltjes stonden om aan te zitten. Ook stond er een pingpong tafel in de tuin, en toen Martijn badjes en een balletje ging halen aan de bar kwam hij in gesprek met twee Duitsers die ook wel wilden spelen; we zijn dus samen gaan spelen! Dit was best leuk, ik kon het beter dan in mijn herinnering haha. Maar toch hebben we het niet laat gemaakt want we wisten dat we de volgende dag vroeg op moesten.

Dag 5 – Fiets huren & ongeluk tijdens terugreis

De laatste dag hebben we in alle vroegte onze backpacks gepakt en in een kluisje gedumpt, waarna we ons laatste ontbijt hebben genuttigd. Het plan voor die dag was een fiets huren, en hiervoor gingen we naar Friendrichstrasse. De mensen van de fietsenverhuur bleken half Nederlands en waren erg aardig! Martijn wilde graag naar de siegesaule fietsen, een grote toren met een immens grote engel erop. Zo gezegd zo gedaan, en daar hebben we ook de fietsen vastgezet om de toren te Fietsen bij de Siegesaulebeklimmen. Dit was nog best zwaar! De toren was ongeveer 50 meter hoog en kon enkel beklommen worden door een mini wenteltrap. Onderweg moest je regenmatig wachten voor mensen die weer naar beneden kwamen, en om mensen heen lopen die even een adempauze namen, maar we hebben het gehaald! Het uitzicht boven was prachtig en hier hebben we dan ook een tijdje gestaan.

Na de siegesaule wilde Martijn graag naar Charlottes burcht fietsen. Dit was nog best een eind, en toen we er eenmaal waren viel deze erg tegen! Het was helemaal niet zo mooi en ook nog deels niet zichtbaar door steigers omdat het werd gerenoveerd. We besloten om langs de Spree terug naar de fietsverhuur te fietsen, want we hadden om 3 uur met twee meiden bij ons hotel afgesproken waarmee we terug naar Nederland zouden rijden. Deze hadden we gevonden via de stite blablacar, echt een aanrader!

Maargoed, we zouden dus langs de Spree terug fietsen, maar eerst moesten we nog lunchen. Hiervoor zochten we een Aldi (of was het Lidl?) op en na het kopen van wat lekkere dingen zijn we in een parkje gaan zitten. Na de heerlijke lunch zijn we rustig langs de Spree naar Friedrichstrasse gefietst. Dit was echt een leuke toch, een aanrader als je naar Berlijn gaat. Mooie uitizchten onderweg en je komt op plekken waar je normaal niet zou komen. Nadat we de fietsen weer hadden terug gebracht was het echt tijd om te gaan, en zijn we onze backpacks gaan pakken en gaan wachten in de lobby.

Niet lang daarna kwam Rachel de lobby inlopen en liepen we met haar mee naar Sarah, die in de auto zat. Na een voorstel rondje zijn we gaan rijden en we hebben eigenlijk de hele rit lopen kletsen, heel gezellig! Het waren ook echt hele leuke meiden. Op een gegeven moment zagen we dat aan de andere kant van de weg een ongeluk was gebeurd, Rachel zei toen nog; ‘’Als ik dat zie ben ik altijd blij dat ik het zelf niet ben.’’. Maar een uurtje laten was het toch raak; we kwamen terecht in een kettingbotsing, maar omdat Sarah (die dus aan het stuur zat) het tijdig doorhad kon ze nog een groot stuk uitwijken en waren wij ‘slechts’ de spiegel kwijt en Langs de kant van de weg na het ongeluk..hadden rechtsvoor flinke blikschade. Natuurlijk zijn we gestopt en hebben we gewacht op de politie en later ook een ambulance voor het meisje uit een auto die helemaal gecrasht was. We moesten getuigenverklaringen schrijven en ondertekenen en het was allemaal best een gedoe, maar de politie vond dat we best door konden rijden. Inmiddels was het al best laat geworden en hebben we toen zo snel mogelijk een McDonalds opgezocht. Daar hadden we de tijd om na te denken en realiseerden we ons ook dat dit goed fout had kunnen aflopen. Gelukkig is het voor ons nog relatief goed afgelopen, en iets na middernacht kwamen we in Nijmegen aan, waar de vierdaagse al in volle gang was.

Al met al een super leuk maar ook spannend reisje!