Kopenhagen met mama, Dag 1 - Stadswandeling , Dag 2 - Boottocht & boekcafé

12 augustus 2015

Al lang, lang geleden hadden mama en ik besloten om deze zomervakantie een paar dagen samen weg te gaan. Echter hadden we dit uiteindelijk pas vorige week geboekt. Het idee was eerst Olso, maar omdat dit 700-800 euro PER PERSOON voor alleen vliegen was, deden we dat toch maar niet. Het werd Kopenhagen! Lees hier hoe onze eerste twee dagen waren.

Dag 1 – Stadswandeling

Dinsdagochtend ging de wekker om 06:45, lekker vroeg. We vertrokken namelijk al om 07:30! Papa bracht ons naar Schiphol en zwaaide ons met een brede glimlach uit. Die vond het vast heerlijk dat hij het huis alleen met Sebas zou hebben. Op het vliegveld liepen we eerst naar de incheckbalie, waarna we door de douane gingen. Bij de Starbucks hebben we nog heerlijk (overpriced ja!) koffie gedronken, en daarna op naar de gate. Het boarden en het vliegen ging allemaal prima en rond 11 uur landden we op het vliegveld. Met de metro gingen we richting het centrum, en tegen 12 uur konden we in het hotel inchecken. De kamer was al klaar dus daar konden we gelukkig gelijk in!

Mama bij NyhavnNa het dumpen van de spullen zijn we gelijk op pad gegaan. We besloten een lunchplek te gaan zoeken die we in ons 100% boekje hadden gevonden. Op weg hier naartoe kwamen we langs de Nyhavn, misschien wel het meest karakteristieke stukje van Kopenhagen; dit is namelijk dat haventje met alle gekleurde huisjes! Na een wandeling van nog geen 15 minuten kwamen we aan bij Mormors; een klein lunchtentje. Mormors betekent grootmoeder van moeders kant, en vanbinnen is het heel ouderwets ingericht. De shakes waren heerlijk en ook de broodjes waren lekker.

Kaarsje aanstekenDoor de stevige lunch konden we er weer tegenaan en zijn we gewoon een stuk gaan lopen. We kwamen langs de Marmerkerk, die mama vooral erg mooi vond. Daarna liepen we richting het water en kwamen we langs het ‘kasteel’ waar de Koningin en kroonprins met zijn gezin wonen. Hier stonden dezelfde soort wachten als bij Buckingham palace in Londen. Meer richting het water was een prachtige fontein waar we een aantal foto’s hebben gemaakt. We besloten toen naar de Koninklijke bibliotheek te lopen die weer op een ander ‘eiland’ lag; Kopenhagen is namelijk opgedeeld in allemaal kleine eilandjes door de vele grachten. De ingang van de bieb vonden we wederom aan de waterkant, waar je het nieuwe gedeelte van de bieb binnenkwam. Hier zijn we Binnenplaats van de bibliotheekdoorheen gelopen, naar het mooiere, oude gedeelte van de bieb. Vanaf hier kwam je uit in prachtige, rustige tuin. Het was super relaxt om hier even te zitten en om ons heen te kijken.

Mama wilde graag een commune binnen Kopenhagen bekijken, Christiania, dus hier gingen we naar opweg. Het was nog best een stuk lopen, maar natuurlijk kwamen we er uiteindelijk. We vonden het beide een soort hippie gemeenschap, allemaal mensen die zelfgemaakte dingen verkopen. Ook werden er gewoon Drugs verkocht bij sommige kraampjes, maar hier stonden de verkopers dan wel achter een soort doek, waardoor je ze niet zag. We vonden het leuk om doorheen te lopen, maar meer ook niet. De terugweg liepen we deels langs het water, waar in dat gebied veel woonboten lagen. Het deed ons erg denken aan Amsterdam! In de kamer hebben we toen lekker gezeten en uitgerust.

Voor het avondeten had mama een restaurant uitgezocht: Geist. Dus hier gingen we naar opweg. Toen we aan kwamen lopen hadden we al door dat dit een duur grapje zou worden, maar het zag er super leuk uit en we vonden eigenlijk dat we dit Vlakbij Nyhavnna een jaar hard werken (en ik dus studeren) wel verdiend hadden. Dus gingen we zitten en bestelde beide heerlijke gerechten. We dronken (dure) wijn en hadden een gesprek met twee super patserige mannen die vooral praatte over hun vastgoed en boten die ze op vakantie hadden gehuurd. Hier hebben we later nog hard om gelachen. We gingen niet te laat naar huis en zijn heerlijk gaan slapen!

Dag 2 – Boottocht

Na een heerlijk, uitgebreid, ontbijt gingen we op weg naar de boot. Voor vandaag hadden we namelijk besloten een boottocht te gaan doen. En dit bleek een goede Kleine zeemeermin vanaf de boot gezienkeuze! De gids was een super leuk meisje die veel wist over de omgeving en alles waar we langs zijn gevaren. Ook hebben we de kleine zeemeermin vanaf het water gezien! Morgen gaan we die op de fiets nog vanaf het land bekijken. Na de boottocht zijn we de stad ingelopen om wat winkels in te gaan. We kwamen langs een mooi groot warenhuis waar we naast het rondsnuffelen ook een heerlijke (overpiced!) smoothie hebben gedronken.

Selfie bij de boottourNaast de winkels te hebben bekeken, hebben we ook erg veel gelopen. In de stad zijn diverse kerken te vinden, en in de meeste zijn we wel even binnen gelopen. Het valt ons op dat hier sowieso veel mooie architectuur te vinden is. Per toeval kwamen we op een café die ik van tevoren had opgezocht op internet en waar ik nog graag heen wilde; Paludan, een boekcafé. Hier hebben ze superveel boekenkasten staan, met ertussen tafeltjes waar je wat kunt drinken of eten. De kaart is best uitgebreid, en niet duur. Een hoofdgerecht daar is goedkoper dan de wijn van gisteren ;)

We besloten hier s’avonds terug te komen voor het avondeten, en eerst terug te gaan naar het hotel om weer even te relaxen. Mama wilde graag haar boek uitlezen en ging aan het water zitten en ik heb geprobeerd te skypen met Pim (wat niet lukte Avondeten bij Paludan (boekcafé)door slecht internet) en heb wat op mijn mobiel gespeeld. Erg chil allemaal! Daarna zijn we weer naar Paludan gelopen en hebben we héérlijk gegeten. We hadden beide een salade, mama een Caesar en ik een salade met parmaham en artisjokken, en beide waren ze super. We kregen er een mandje met heerlijk warm brood bij en dronken wat fris. Als nagerecht namen we een koek met stukken noot en chocola erin, die nog heerlijk zacht was van binnen. Het begin van deze blogpost heb ik daar geschreven maar we gingen al vrij snel naar huis omdat het donker werd.

Inmiddels heb ik al gedoucht en zit ik de rest van deze post op bed te typen. Mama kijkt een beetje TV en we gaan zo slapen. Tot snel!