Dag 3 – Fietsen door Kopenhagen, Dag 4 – Design Museum + terugkomst

14 augustus 2015

Dag 3 – Fietsen door Kopenhagen

Opnieuw stond er in de ochtend een heerlijk, uitgebreid ontbijt voor ons klaar. Na het ontbijt huurden we fietsen bij het hotel en zijn we richting de kleine zeemeermin gaan fietsen. We kwamen langs de kade en hadden vanaf hier een prachtig uitzicht over het water. Toen we aan kwamen rijden bij de kleine zeemeermin zagen we het al; het was ontzettend druk! Logisch ook eigenlijk, voor een van de meest toeristische plekjes van Kopenhagen. Nadat we een paar foto’s hadden gemaakt Véél foto's makenzijn we richting een soort burcht gereden. Hier hebben we over een dijkje gelopen, waar vanaf je een goed overzicht had. We hebben verder de burcht even rondgelopen, en op een bankje een koekje gegeten. Daarna besloten we naar Tivoli park te fietsen, wat een stuk verderop lag. Het was heerlijk weer om te fietsen, een zonnetje en een licht briesje. Het viel ons verder vooral op dat de mensen hier zo ongelooflijk netjes rijden. Voor een rood stoplicht stopt iédereen, ook als er van beide kanten niks aankomt. Mama en ik moesten echt opletten dat we uit automatisme niet door het rood reden.

De route was verder erg mooi, we fietsten door kleine straatjes, parken en hoofdwegen. Toen het wat drukker om ons heen begon te worden realiseerde we ons dat het gebied rond de Nyhavn helemaal niet het centrum is, maar dat het gebied rond Tivoli juist het centrum is! Het was hartstikke druk op straat en je moest Tivoli Attractiepark (niet ingeweest)goed uitkijken waar je reed. Bij een 7eleven haalde we een lunch; mama een broodje met tomaat, mozzarella en pesto, ik een salade van oa kikkererwten, zongedroogde tomaat en vlees.  De lunch namen we samen met een mierzoete aardbeien milkshake mee naar een zitplek die we vlakbij de ingang van het Tivoli park vonden. Helaas moest je voor het park, wat een soort pretpark is, entree betalen. We waren beiden niet van plan om in een attractie te gaan dus besloten we ook geen tickets te komen om binnen te gaan, alleen maar om het te zien.

Bij het Hard Rock café vlakbij hebben we nog gekeken voor shirts voor de jongens, maar omdat die niet snel genoeg reageerden besloten we voor de shirts later terug te komen. We stapten weer op de fietst en reden dit keer naar het deel van Kopenhagen waar ook Christiania (die commune) was. Hier hadden we namelijk mooie huizen gezien en hier was ook een toren (wat een kerk bleek te zijn) waar we nog niet waren geweest. De kerk was prachtig van binnen, hoewel mama het wel een beetje kitsch vond. We hebben even rustig gezeten omdat ik me niet zo lekker voelde, en mede daarom besloten we ook terug naar het hotel te gaan. Hier hebben we gechillt, en ben ik zelfs in slaap gevallen.

Na ruim 1,5 uur slaap werd ik wakker, en na het opfrissen hebben we rond 6 uur de fiets gepakt en zijn we naar het Hard Rock café gegaan om de shirts voor de mannen te halen, die inmiddels gereageerd hadden. Hierna gingen we een Avondeten bij Stellaeettentje zoeken om avond te eten. We kwamen een hele leuke straat in, waar winkeltjes en cafétjes boven elkaar zaten. Zo had in één pand een klein trapje naar beneden een tattoo shop, en daarboven, een klein trapje omhoog, een Marokkaans restaurant. Het restaurant ‘Stella’ sprak ons wel aan, dus daar hebben we gegeten. Met een bonus; bij het restaurant naast ons stond namelijk buiten een Jazz bandje te spelen, waar wij de muziek natuurlijk ook van mee kregen. Erg sfeervol! Mama en ik namen beide een hamburger en frietjes, en we hebben heerlijk slecht gegeten.

Nutella-banaan crepe!Toen we uitgegeten waren zijn we weer een stuk gaan fietsen (onderweg ook een crêpe met banaan en nutella gehaald), en besloten we weer langs Nyhavn en de kleine zeemeermin te rijden. Hier was het iets minder druk dan eerste, maar niet eens zo heel veel! Bij Nyhavn hebben we mooie foto’s gemaakt en tegen 9 uur gingen we weer terug naar het hotel. Ik had maskertjes voor ons meegenomen, en die hebben we opgedaan. We hebben heerlijk ontspant op bed, en daarna zijn we gaan slapen.

Dag 4 – Design Museum + terugkomst

De laatste dag alweer! Opnieuw natuurlijk heerlijk ontbeten, maar anders dan de vorige dagen zijn we nog een tijd in het hotel gebleven. Mama heeft veel gelezen en ik heb een spelletje op mijn telefoon gespeeld. Om 12 uur hebben we uitgecheckt en konden we de koffers in de conference room zetten. Mama wilde graag naar het Design Museum, dus daar gingen we naar opweg. Eerst lekker gewandeld, en in het museum kregen we een meevaller; ik als student mocht gratis naar binnen. Voor mama was de entree wel gewoon 14 euro, zij kon helaas niet door als student. Het museum vond ik persoonlijk niet super interessant, maar ik heb me wel vermaakt. Mama vond het erg leuk, en daarom vond ik het ook prima. In de museum shop hebben we nog een aantal (30!) kaarten gekocht, en daarna zijn we gaan lunchen bij een koffietentje.

Na de lunch besloten we weer de stad in te gaan, want mama wilde graag nog langs Illum, een dure Bijenkorf. Hierna hebben we nog door de stad gelopen, en zijn we een paar winkels in gegaan. Mama heeft zelfs nog een jurk gepast, maar niks gekocht (papa zal trots zijn). Op een terrasje hebben we nog ijskoffie gedronken, maar daarna was het tijd om terug naar het hotel te gaan. Daar hebben Selfie op de laatste dagwe de koffers weer gepakt, schoenen gewisseld en zijn we opweg gegaan naar de metro. Daar stond een hele lange rij voor de ticket machine’s, en even kreeg ik een flashback naar oud en nieuw in Londen (toen ik mijn vlucht terug had gemist), maar uiteindelijk viel de rij mee en kwamen we ruim op tijd op het vliegveld aan. Hier zijn we ingecheckt en hebben we avondeten gehaald en gegeten. Ik had een pastasalade, en mama een broodje; helemaal prima. Voor de vlucht waren we ook op tijd, en op het moment van schrijven zijn we al de landing aan het inzetten. Ik zal dit uploaden zodra ik internet heb!

Dit was een super leuk tripje, en ik heb het heel erg naar mijn zin gehad met mams. Tot snel!