UK Studying Abroad - Deel 1

22 februari 2016

Hoi allemaal!

Het heeft even geduurd maar ik heb toch besloten om zo nu en dan een update te geven op mijn blog. Ik zal niet zo uitgebreid schrijven als ik normaal doe als ik op vakantie ga, maar over de hoogtepunten wil ik jullie graag vertellen!

Ik zit inmiddels alweer ruim 5 weken in Hatfield, Engeland, en ik heb het super naar mijn zin! Papa en mama hebben me op zaterdag 16 januari met de auto gebracht, en dat was super fijn, want daardoor kon ik eigenlijk alles meenemen wat ik wilde! Het afscheid was niet eens zo moeilijk want we wisten dat we elkaar konden zien via Skype, dat mama me nog een keer komt opzoeken en dat papa soms in Londen is voor zijn werk, en dat ik hem dan kan opzoeken. Want dat is nog een super leuk detail, Hatfield ligt maar 20 minuutjes van Kings Cross (groot trein/metrostation in Londen)!

Op zondag begon de introductie, en heb ik gelijk heel veel mensen leren kennen. Er waren verschillende activiteiten zoals een welcome reception, welkomspraatjes, food night etc. Bij de food night kreeg je bij binnenkomst een vlag, en moest je aan een random tafel gaan zitten – super goeie manier om veel nieuwe mensen te leren kennen! De eerste avond zijn we met een groot deel van de food night tafel + Met Vicky, Kim, Amrick en Jorge in St. Albensmensen die zij dan weer kenden naar de pub op de campus gegaan, en hebben we gezellig wat biertjes gedronken. Het grappige is dat met de meeste mensen die er die avond bij waren, we een vriendengroep hebben gevormd en nog steeds afspreken. Na de introductie op zondag begon de week met veel introductie praatjes van de business school (waar ik dus opzit) en andere algemene praatjes van de universiteit en de accommodatie. De universiteit heeft trouwens twee campussen; ik woon op de grootste die ook Met SH, Alex en Pascale bij Trafalgar Square in Londenhaar eigen pub en club heeft, maar mijn colleges zijn op de andere campus, die je makkelijk kunt bereiken met de shuttle bus. De pub en club hebben we deze eerste week best vaak gezien haha! We hebben bijna elke avond wel wat gedaan met de food night groep, met als hoogtepunt op woensdag de ‘cheeky wednesday’, een clubnight hier. Op woensdag was er ook een tripje naar St. Albens, een plaatsje vlakbij Hatfield. Hier ging ik heen met wat mensen die ik heb leren kennen in de business school. Op zondag was een tripje naar Londen, daar ging ik heen met de food night groep.

Die week erna begonnen de colleges. Ik volg hier de vakken Consumer Behaviour, Operations Management for Events, International Supply Chain Management in Europe en Law, Ethics and Culture. De vakken zijn echt wel interessant, maar ik merk wel dat het niveau iets lager is dan in Nederland. Wat eigenlijk niet erg is natuurlijk; meer tijd om andere dingen te doen! Ook deze week gingen we weer naar Cheeky Wednesday en van tevoren zijn we met de ESN (Erasmus Student Network – voor de internationale studenten hier) ‘predrinks’ gaan houden in Telfort Common Room, dus de gemeenschappelijke ruimte van de Telfort accommodatie. Dat was erg leuk, en eigenlijk zijn daar altijd wel mensen aan het chillen, poolen, Cheeky Wednesday met Lauren, Lena, Cedric en Joosttafelvoetballen of (drank)spelletjes aan het spelen. Ook ben ik deze week weer voor het eerst gaan sporten. Ja, je hoort het goed, Romy is gaan sporten! Met SH, een jongen uit Singapore met een wat lastige naam (vandaar dat we heb SH noemen, dat zijn zijn initialen) ben ik begonnen met de tennisclass op donderdag. Dit beviel zo goed dat we dat inmiddels elke week doen! Na het tennissen hebben we samen gegeten, en heeft SH een typisch Singaporese (?) gerecht gemaakt; een rauw ei in een kom, en daar bovenop gloeiendhete rijst met wat groenten (in één pan gekookt). Doordat de rijst zo heet is stolt het ei. Was grappig om eens te proeven! Op vrijdag heb ik geen college maar ben ik s’avonds met Pascale, een meisje uit Canada, naar de Volleybalclass gegaan. Dit was ook erg leuk! Daarna nodigde Juri, een jongen uit Duitsland, ons uit voor een Mexican party bij hem thuis. Zijn huisgenoot Eduardo (uit Mexico natuurlijk), die ik ookal kende, had dit georganiseerd en stond heerlijk te koken in de keuken. Ook dronken we tequila haha! Op zaterdag hadden we dus een lichte kater en hebben we niet zoveel meer gedaan, maar op zondag hadden we een trip naar Cambridge! Met Pascale heb ik daar veel mooie architectuur gezien, en een super leuke dag gehad.

Die week erop, de weer van 1 februari, begon erg rustig en eindigde in een feestweek! Op maandag heb ik mijn bankaccount hier geopend, zodat ik niet hoef te betalen voor het opnemen van geld. Op dinsdag had ik veel colleges, en op woensdag heb ik mijn eerste was gedraaid. Op donderdag was er een feest waar Met Juri, Mounir, Kim, Pascale en Chloe bij White Tshirt Buspartywe heel erg naar uitkeken, namelijk de ‘white t-shirt busparty’. Op woensdagavond hadden Pascale, Lena (uit Amerika), Chloe (uit Korea) en ik onze witte tshirts versiert met stift, en op donderdag deden we deze aan naar het feest. De ESN had twee dubbeldekkers gehuurd met partylichten en een muziekinstallatie en daarmee gingen we op naar Londen. Met de muziek hard aan terwijl wij aan het dansen waren, reden we over Picadilly circus. Alle toeristen keken op, haha! We hebben een aantal clubs bezocht en vooral de laatste was heel gaaf: club Proud in Camden, dit was vroeger een paardenstal en dat kon je zien (gelukkig was het niet te ruiken;p), zo gaaf! Dit was echt een avond om niet te vergeten. De dag erna waren we natuurlijk een beetje brak, maar Pascale en ik besloten toch naar Elehouse, de pub hier op de campus, te gaan. Ik weet niet eens meer met wie we waren maar we besloten uiteindelijk (een beetje aangeschoten waren we wel) naar het feest in the forum (de club op de campus) te gaan. De entree was 10 pond maar daar dachten we verder niet over na. Wat bleek; de Vengaboys waren er die avond. Vandaar dus ook die 10 pond entree. We hebben lekker mee gezongen met We’re Going to Ibiza en een hele Met Juri en Pascale bij Tower Bridge in Londenleuke avond gehad. Toen op zaterdag, ik was opnieuw brakjes, ging ik met Pascale, Juri, en flatmates van Juri naar Londen. Juri was zo lief om bier voor Pascale en mij mee te nemen, dus stond ik op het station om 1 uur smiddags bier te drinken haha. Ik voelde me wel een stuk beter daarna. Ook was deze dag de flatparty van Pascale, dit keer was ook Joost, een Nederlandse jongen, erbij. Het was super leuk totdat ik opweg naar buiten voor wat frisse lucht de campus security tegenkwam, die het feestje gingen stoppen. Teleurgesteld ging iedereen naar huis. Eenmaal thuis zag ik in de Met Joost en Pascale bij Super Bowlgemeenschappelijke woonkamer/keuken mijn flatmates Aden en Jamie zitten, die een film aan het kijken waren, en we praatten wat. Toen appte Pascale me dat het feestje helemaal niet afgeblazen was, maar dat het gewoon doorging, en ze vroeg of we terugkwamen. Ik heb Aden en Jamie meegenomen en opnieuw is het aardig laat geworden, haha. Die dag erna, zondag, was de Superbowl, waar ik met Pascale, Joost en Lena heen. Het was heel gezellig en we hebben aardig wat bier gedronken, maar ik vond het wel een beetje teleurstellend dat ze 2 minuten speelden en dat er daarna 5 minuten commentaar was, en zo door..  Na de halftimeshow ben ik naar huis gegaan want ik was erg moe van zoveel dagen feest ;)

De week erna was wat serieuzer. Voor mijn vakken Operations Management en Supply Chain Management had ik bedrijfsbezoeken. Maandag zijn we op bezoek geweest bij het warenhuis van Ocado, een online supermarkt. Het was super interessant om door het warehouse te lopen en alle processen te zien. Over Ocado moet ik samen met Kim, een Duits meisje, een opdracht maken voor Supply Chain Management. Op dinsdag gingen we naar het Fielder Centre, een conferentiezaal. Dit was wat minder interessant. Op woensdag ben ik met Juri gaan badmintonnen, en s’avonds met wat mensen bij Matthew, een jongen uit Singapore, gaan eten. Op donderdag ging ik samen met SH naar de Aldi en smiddags hadden we weer Eindelijk weer samen <3tennisles. Op vrijdag was een super leuke dag, want Pim kwam toen! Ik ben hem op gaan halen op Heathrow en het was super om elkaar weer te zien. Het was toch 5,5 week geleden. We zijn nog even Londen in geweest en eind van de middag gingen we naar Hatfield. Daar hebben we samen gekookt en film gekeken, en het was super om weer bij elkaar te zijn. We zijn niet te laat gaan slapen want de volgende dag hadden we een tripje naar Stonehenge en Bath! In de bus hebben we nog onze ogen dicht kunnen doen en ons voor kunnen bereiden op het weer buiten, want het was echt mega koud. Toch was het wel cool om Stonehenge een keertje te zien hoor. Bath is een erg mooie stad, die zijn naam heeft gekregen doordat de Romeinen baden maakten van het hete water dat uit de grond omhoog kwam. We kregen in Bath een tour, zijn daarna wat gaan eten met een groepje, en als laatste hebben we een groot romeins bad bezocht, wat erg gaaf was. Nadat we weer terug waren op de campus hebben we snel wat gegeten en zijn we daarna naar Elehouse Met Pim bij Stonehengegegaan om met wat mensen wat te drinken. We hebben bier gedronken en spelletjes gespeeld. Op zondag (Valentijnsdag) heb ik banaan ei pannenkoekjes voor ons gebakken, en hebben we lekker uitgebreid ontbeten. Daarna hebben we het rustig aan gedaan met douchen en wat lummelen, om vervolgens naar de Galleria te gaan (Nikes voor Pim zoeken) en een restaurantje te zoeken voor die avond. Het werd een Mexicaans restaurant en het eten was suuuuper lekker. Daarna hebben we nog een film gekeken en zijn we lekker gaan slapen.

Op maandag was het dan echt tijd om te gaan voor Pim. Joost ging met ons mee naar Londen, omdat Joost en ik de rest van de dag in Londen zouden spenderen. Op metrostation Picadilly Circus namen Pim en ik afscheid en dit was toch wel even moeilijk :( Het duurt nu 7,5 week voordat we elkaar weer zien (6 april vlieg ik daarheen). Toch was Londen met Joost een goede afleiding, zeker s’avonds, toen Met Joost in Londenwe in een pub bij Covent Garden (Punch & Judy – aanrader!) best wel aangeschoten zijn geworden van veel te dure biertjes. Op dinsdag had ik weer veel colleges maar begon me al niet zo lekker te voelen, en op woensdag, mijn vrije dag, was dat erger geworden en heb ik dus eigenlijk de dag binnen gespendeerd. Het voelde als een beginnend griepje en ik wilde niet dat dit erger werd, dus heb ik veel fruit gegeten en uitgerust. Op donderdag had ik weer colleges en ben ik smiddags weer gaan tennissen met SH, waarna ik voor hem pasta heb gemaakt. Volgende week gaat hij Terriyaki Chicken voor mij maken, ik kijk er al naar uit! Op vrijdag ben ik niet te vroeg opgestaan en heb ben ik naar Squash gegaan met Kim en Chloe, en later ook Juri. Dit was erg leuk! Vrijdagavond vroeg Joost of ik bij Mounir, een jongen uit Frankrijk wat wilde drinken, en ik ging daarheen met Chloe. Het was erg gezellig en op een gegeven moment kwamen ook de jongens van de ESN (het bestuur daarvan) langs met wat vrienden. Al met al een gezellige boel dus. Zaterdag was een chille dag waarop ik vooral serie heb gekeken  en savonds met wat mensen heb tafelvoetbal en pool heb gespeeld in Telfort common room. Zondag heb ik sochtends geskypet met Opa, wat kon doordat mama haar tablet had meegenomen naar opa. En later ook naar oma! Erg leuk. Daarna ben ik naar de aldi geweest, heb een film gekeken, en vervolgens kwam Pascale om samen te eten en lekker te kletsen.

Nu is het maandag, en ben ik deze blogpost aan het typen (die overigens veel langer is geworden dan gepland) en heb net een wasje gedraaid. Al met al doe ik super leuke dingen, al zeg ik het zelf haha! Toch zijn er ook dingen die ik mis hoor, zoals het gratis wassen bij mij thuis (hier kost het wassen 2,70 pond en drogen 1,20!), het lekkere water wat we hebben in Nederland (hier smaakt het een beetje chloor achtig) en mijn eigen fijne douche (als ik hier douche dan staat mijn hele badkamer blank)! Maar die dingen wegen niet op tegen het ontmoeten van zoveel leuke mensen, het maken van leuke uitstapjes en het ervaren van een heel ander land.

Tot de volgende post!

1. Sonja:
    23 februari 2016
    Wat heb je toch een mooi leven Romy!
    Geniet van deze tijd die in vele opzichten zal bijdragen aan onvergetelijke herinneringen.
    En.........blijven schrijven hoor, leuk om te lezen!
    XS
  2. Rinza:
    2 maart 2016
    Lang leve app en Skype maar toch ook fijn om ook te lezen wat je meemaakt.

Geniet van deze tijd live dochter! Ik mis jouw gezelligheid maar kom over tien dagen naar London ;)

Veel liefs, mama