Dag 4 – Alleen in Boedapest, Dag 5 – Terugvlucht

14 mei 2015

Dag 4 – Alleen in Boedapest

Vandaag ging de wekker om 8 uur, want Martijn moest om 10 uur weg om zijn ouders van het vliegveld te halen. We hebben ons klaargemaakt en zijn bij een DSCN4202tentje om de hoek gaan ontbijten. Ik bestelde een soort menu met yoghurt en muesli, een meergranen croissant, vers gepest sinaasappelsap en een cappuccino. Martijn nam een groene thee en een madame crouqe; een soort tosti met ei er bovenop. Na het ontbijt zijn we richting Oktogan gaan lopen, een plein waar de metro ook stopt. Hier hebben Martijn en ik afscheid genomen en zijn we beide onze weg gegaan.

Ik ging eerst naar een drogist, want ik heb nog steeds last van blaren, en ik had water nodig. Na mijn ‘boodschapjes’ te hebben gedaan ben ik naar het water gaan lopen, ik wilde namelijk naar het Margits eiland. Na eerst een DSCN4219wandelingetje langs het water, en een stuk over de brug kwam ik bij het eiland aan. Hier loop je eerst een stuk langs de weg, waarna je bij een grote fontein komt waar ook muziek gedraaid wordt. Deze fontein spuit water in bepaalde patronen omhoog, die overeenkomen met de muziek. Op de een of andere manier vond ik het heel kitsch, maar de kinderen die er rondliepen vonden het volgens mij geweldig. Na even bij de fontein te DSCN4227hebben gezeten en wat filmpjes te hebben gemaakt heb ik een fiets gehuurd. Hiermee ben ik wat over het eiland gaan fietsen, wat eigenlijk een groot park bleek. Het is niet heel groot; 2,5 bij 0,5 km, en ik was er dus ook snel doorheen. Onderweg heb ik nog wel een aardbeien limonade gedronken bij een tentje, en er zaten echte aardbeien in! Ik vond het heerlijk haha.

Nadat ik de fiets had terug gebracht nam ik de bus naar een metro stop, en vanaf daar de metro naar het park met het reuzenrad, waar ik gisteren met Martijn ook was. Hier heb ik even op een bankje gezeten waar ik wifi DSCN4251van de universiteit had, en heb ik een metrokaartje gedownload zodat ik makkelijker kon uitzoeken waar ik heen wilde. Normaal zou ik de meeste afstanden wel lopen trouwens, maar ik heb blaren op mijn voeten van het vele lopen de afgelopen dagen… :( Goed, na het downloaden van de metrokaart heb ik de metro gepakt naar een ander park genaamd ‘Városliget’. Onderweg heb ik een broodje en een zoet broodje gehaald, die ik daar in het park aan het water heb opgegeten. In dit park waren erg veel eenden en duiven, heel leuk. Het park is ook vlakbij Heroes’ Square, een plein met een groot monument (gebouwd om te vieren dat de ‘landname’ DSCN4265Hongarije 1000 jaar bestond, en ja, dit heb ik net opgezocht op wikipedia), wat erg mooi was! Na een aantal selfies heb ik wederom de metro genomen, dit maal richting een centrale markt. Van een aantal klanten in de winkel waar ik zaterdags' werk kreeg ik de tip om hier heen te gaan. Ik vond de markt zelf niet zo bijzonder, maar de buurt waar het in lag wel! Na een beetje rondgelopen te hebben, IMG-20150513-WA0007heb ik weer de metro richting het reuzenrad park genomen, ik wilde namelijk nog een boek kopen in de boekenwinkel waar Martijn en ik gisteren waren geweest. Deze heb ik gekocht (met nog een andere, ik kon me niet inhouden…), en daarna heb ik een ijsje gehaald en ben ik op een terrasje bij de bazilika gaan zitten. Hier heb ik dag 3 en bovenstaande stuk van dag 4 geschreven, en mijn uitzicht zie je hiernaast. Prachtig toch?

Nadat ik een tijd op dat terrasje had gezeten ben ik opgestaan om een restaurantje te zoeken om te gaan dineren. Op een bus zag ik reclame voor Hard Rock Café, en omdat die vaak op een druk punt zitten ben ik naar dat adres gegaan. Daar heb ik een tijdje rondgelopen, en uiteindelijk bij een heel schattig restaurantje geen zitten. Ik dacht dat ik het heel raar zou vinden om alleen bij een restaurant te gaan zitten, DSCN4267maar dit viel me hele erg mee! Nadat ik had besteld ben ik gewoon gaan lezen in mijn boek (Het Stille Graf van Tove Alsterdal, super spannend!), en toen het eten er was heb ik lekker om me heen gekeken. Ik bestelde een vegetarisch gerecht ‘from all over the world’, wat eigenlijk drie kleine gerechtjes waren. Het was erg lekker en ik vond het bord ook heel mooi opgemaakt!

Na het eten ben ik met de metro weer naar het hotel gegaan, waar ik opzoek ben gegaan naar een naald en jodium/betadine voor mijn blaren. Helaas vond ik geen naald, maar toen een ‘appartement genootje’ zich kwam voorstellen vroeg ik haar om een naald, en bij toeval had ze deze! Dat was dus top, en nadat ik ook nog had gedoucht heb ik een wat netflix gekeken (How I Met Your Mother, ben net begonnen aan het laatste seizoen – seizoen 9) en daarna ben ik gaan slapen.

Dag 5 – Terugvlucht

Na wederom een goede nachtrust heb ik rustig mijn spulletjes bij elkaar gezocht en ingepakt. Ik heb ontbeten bij hetzelfde café als gisteren, omdat dat daar gewoon IMG-20150514-WA0003prima was. Met een rekenmachine bij de hand heb ik uitgerekend wat ik kon bestellen voor het geld wat ik nog had, en ik kwam bijna precies uit. Mijn ontbijt zie je hiernaast! Na het ontbijt ben ik richting het vliegveld gaan reizen, wat je hier met de metro en vervolgens met de bus moet doen. Ik was er al heel vroeg; half 12! Terwijl ik pas om 15:05 vlieg. Maar op zich geen probleem, ik ben op dit moment alle foto’s op mijn computer aan het zetten, en de blog aan het bijwerken. Dit is wel de laatste post van dit tripje, want ik verwacht niet dat ik nog boeiende dingen te vertellen heb over de rest van de terugreis. Zo wel, dan horen jullie dit wel in een update.

De volgende reisverhalen zullen jullie waarschijnlijk in de zomervakantie lezen. Mijn plannen voor dan zijn tot nu toe; naar Concert At Sea, de vierdaagse feesten in Nijmegen, met Martijn liften naar Berlijn en met mama naar Oslo. Tot dan!

Update – Internet op het vliegveld viel weg, waardoor ik dit verhaal niet meer kon posten. Verder is alles prima verlopen!