Dag 3 – Boedapest

13 mei 2015

Dag 3 – Boedapest

DSCN4034Martijn en ik hadden om 08:20 afgesproken in de lobby, we wilden namelijk de trein van 09:14 halen. Met de taxi werden we gebracht, en na het kopen van een ticket en ontbijt en snacks voor onderweg konden we de trein in. Ze hebben hier trouwens vaste plaatsen. De treinreis zou 3 uur duren, maar ik vond het heel erg meevallen. Ik had een lekker muziekje op en er was ook wifi dus ik verveelde me niet! Martijn DSCN4048heeft een groot deel van de reis geslapen. Aangekomen op het station was het zaak om tickets te kopen en uit te zoeken waar we heen moesten. Ik had een kamer geboekt bij mensen die kamers in appartementen verhuren, en ze vroegen voor een top locatie helemaal niet zoveel (namelijk 30 euro voor twee personen en 25 voor één persoon).

Met de bus zijn we vrij dichtbij het appartement afgezet en na even zoeken hadden we die ook gevonden. De eigenaren, Mariann en haar man, waren super aardig. We waren er om 1 uur al, en de kamers moesten nog schoongemaakt worden, maar terwijl haar man daarmee bezig was gaf Mariann ons een kaart en vertelde ons de hotspots en hoe we daar het DSCN4058makkelijkste konden komen. Martijn voelde zich echter nog steeds niet lekker, en wilde graag antibiotica via een dokter krijgen, en dus vroegen we Mariann waar we die konden vinden. Toen ze hoorde dat Martijn zich niet zo lekker voelde stond ze erop dat haar man ons met de auto naar de dokter bracht, terwijl we dat makkelijk hadden kunnen lopen. Na een hoop heen en weer geloop en registreren ed. zaten we iets voor 2 in de wachtkamer van het ziekenhuis. Half 3 konden we dan eindelijk geholpen worden, maar het bleek dat Martijn in advance moest betalen. De man van Mariann, die er nog steeds bij was, ging met mij mee een ATM zoeken terwijl Martijn bij de dokter bleef. Nadat we een ATM hadden gevonden en ik had gepind ging de man van Mariann naar huis en ik weer naar het ziekenhuis.

De dokter werd betaald en Martijn kreeg 4 recepten voor medicijnen mee. Deze DSCN4078haalden we op en inmiddels was het 3 uur smiddags; al lang lunchtijd! We hebben bij het eerste de beste tentje een broodje gehaald, omdat we beide best honger hadden. Martijn nam zijn eerste lading medicijnen en daarna zijn we richting het water gaan lopen. We kwamen langs een grote boekhandel en natuurlijk moest ik hier even naar binnen. Op de tweede verdieping bleek ook een café te zitten en dus gingen we naar boven. Dit was móói! Een prachtig en chique café waar zelfs live piano muziek werd gespeeld. Na wat foto’s te hebben gemaakt, hebben we nog even rondgekeken bij de boeken maar we zijn na een kwartiertje weer gegaan. Toen kwamen we langs de Opera, waar we natuurlijk even binnen DSCN4098hebben gekeken. Eigenlijk vonden we dit helemaal niet zo bijzonder, haha. Uiteindelijk kwamen we bij een park met een heel groot reuzenrad. Hier zijn we op een bankje gaan zitten en hebben we maximaal zitten chillen. Het weer was goed, en het was best druk. Er waren veel studenten want een faculteit van de universiteit bleek dichtbij te zitten. We hebben nog een tijd zitten kijken naar drie jongens die aan het skateboarden waren, vooral Martijn vond dit erg leuk.DSCN4105

Ik gebruikte Martijns telefoon om andere boekwinkels in Budapest op te zoeken, want ik ben nog opzoek naar een Engels boek (The Secret Garden, tip van Saar!). Het bleek dat er eentje dichtbij zat, dus daar gingen we heen. Onderweg kwamen we nog langs de bazilika, erg mooi. Helaas hadden ze het boek niet in DSCN4110die winkel, maar we hebben beide wel even rondgekeken. Daarna besloten we de brug over te steken naar Boeda (wij DSCN4120zitten namelijk in Pest) om de Koningsburcht te bezoeken. We kwamen nog een grote optocht tegen, maar waarvoor dat nou was weten we nog steeds niet. We zijn de optocht savonds nog een keer tegengekomen. Aan de andere kant van de Donau besloten we met een klein treintje (of wat is het eigenlijk?) naar boven te gaan, want ik had last van mijn voeten (later bleken dit blaren ze zijn…). Bovenaan gekomen hebben we rondgelopen en foto’s gemaakt. Er is een hele mooie tuin bij de burcht, die ook best groot is. Toen we alles wel hadden gezien zijn we rustig naar beneden gaan lopen, en gingen we weer naar Pest. Hier had Martijn al een tentje gevonden om te gaan eten, en daar zijn we dan ook gaan zitten.

DSCN4128RSCN4268DSCN4133DSCN4160

Ik bestelde een typisch Hongaars gerecht; goulash. Echter eten ze dat hier niet zoals wij in Nederland, ze maken er hier namelijk soep van. Hier zit dan gestoofd vlees, aardappel en wortel in. Het was erg lekker! Martijn nam alleen thee omdat hij DSCN4157zich nog steeds nog goed voelde en toch geen honger had. Na het eten wilde we nog wat rondlopen, en zijn we naar het parlementsgebouw gelopen. Ook prachtig dit, heel groot en imposant. Vanaf hier zijn we naar een parkje gelopen, vanwaar we weer terug naar het hotel zijn gelopen. We hadden nog DSCN4169problemen met de deur (ik hoop dat ik die straks niet heb!), maar uiteindelijk konden we op bed ploffen. We hebben nog even tv gekeken en gekletst maar zijn vrij snel gaan slapen.

Op dit moment is het al dag 4; morgen ga ik alweer naar huis! Vanavond zal ik de foto’s tot nu toe erop zetten, en morgenavond zal ik de rest schrijven. Tot snel!