Martijn opzoeken in Hongarije, Dag 1 & 2

11 mei 2015

Dag 1 – Vertrek & wijnfestival

Ik vloog om 8:40 vanaf Eindhoven, dus ik moest vroeg mijn bed uit. Papa wilde me wel brengen en dus vertrok ik samen met hem om 6 uur vanuit Kortenhoef. Op Eindhoven hebben we nog koffie gedronken bij Starbucks en bij de paspoort controle hebben we afscheid genomen. Het was erg druk maar zonder problemen kwam ik door de paspoort- en bagagecontrole. De vlucht was verder prima, niks DSCN3946bijzonders. Op het vliegveld van Budapest werd ik opgehaald door een shuttle service die mij direct naar Pécs zou brengen, dit duurde ongeveer 2,5-3 uur. Onderweg heb ik natuurlijk naar de omgeving gekeken, die hier erg mooi is! Het eerste uur vanaf Budapest deed me heel denken aan de hei bij Hilversum, het was heel vlak en je had veel struiken. Het laatste stuk werd wat heuvelachtiger en had een aantal gewassen, dit deed me denken aan Toscane.

20150511_190523Het was superleuk om Martijn weer te zien, dat was zonder Skype mee te tellen toch zeker 3 maanden geleden! Hij studeert hier voor een semester en komt in juni ergens weer terug. Na het inchecken heb ik mijn spullen op de kamer gezet en zijn we vrij snel de stad in gegaan om samen met een Finse studievriend van Martijn te gaan lunchen en de stad te bekijken. Ze hebben hier nog delen van de stadsmuur staan, 20150511_191020soms zelfs met toren waar je in kunt, erg leuk! We zijn bij een tentje gaan zitten waar vooral locals waren. Ik at een gerecht met gepaneerde champignons; wel lekker maar ook best vet! Daarna hebben we nog even rondgelopen en op het main square een typisch Hongaarse lekkernij gegeten; een soort deegrol met suiker en kaneel op de buitenkant. Super lekker maar ook super slecht ;) Daarna zijn we met een omweg terug gelopen naar het 20150510_152513hostel, waar Martijn deze maanden ook woont. Daar hebben we een tijd in de TV ruimte zitten kletsen en chillen. Daarna gingen we weer naar het stadje om te eten.

20150510_194141In een heel leuk straatje zijn we op het terras van een restaurant genaamd ‘2GO’ gaan zitten. Ik bestelde een gerecht met kip, makreel, tomaat en gerookte kaas, allemaal op elkaar en dan in de oven. Dit was LEKKER! Niet te geloven, echt van genoten. Martijn had een hamburger, die was ook lekker zei hij. Omdat het hoofdgerecht zo lekker was waren we heel benieuwd naar de nagerechten, dus ik bestelde een cheesecake en Martijn ijs met bosvruchten. Dit viel helaas super tegen; de cheesecake was uit een pak en smaakte letterlijk nergens naar. De bosvruchten bij het ijs van Martijn waren ook niet vers, en dat proefde je. Super restaurant dus voor een hoofdgerecht, maar als nagerecht kun je beter een ijsje verderop in de straat halen.

Na het eten zijn we gaan wandelen richting de universiteit waar Martijn op zit. 20150510_203936Onderweg nog even gepind (dit hadden we eerder geprobeerd maar het lukte me steeds niet, ik voelde me rijk met dit briefje, maar het is 'slechts' 65 euro) en rond de universiteit gelopen. Op het grote plein in het midden van de stad werd de laatste dag van een wijnfestival gevierd, dus daar gingen we heen. Er waren nog een aantal andere Erasmus studenten, waar we leuk mee hebben zitten praten. Er was een podium waar gave Jazz covers werden gespeeld, en de wijn was prima. Toch zijn we rond 11 uur richting het hostel gaan lopen, want ik was erg moe en Martijn voelde zich niet heel lekker. Tegen 12 uur lag ik in bed en viel ik bijna gelijk in slaap.

Dag 2 – Universiteit & mooi uitzicht

Na een hele goede nachtrust nam ik maandag de tijd om op te staan. We hadden afgesproken dat we buiten de deur zouden ontbijten, en op weg naar een café zijn we nog langs een apotheek gegaan omdat Martijn zich niet zo lekker voelt deze dagen. Hij nam Strepfen en paracetamol mee, en daarbij hebben we bij een tentjeDSCN3967 cornflakes met yoghurt en frambozen limonade gegeten/gedronken. Ofja, ik, want Martijn had geen trek. Hierna zijn we richting het stadje gaan lopen (ze doen hier eigenlijk alles lopend, want het is net te heuvelachtig om alles op de fiets te doen, en de bus doet over de meeste afstanden even lang, dan wel niet langer) en zijn we een kerk in geweest; hier was Martijn zelf nog nooit geweest! Ik heb een kaarsje aangestoken voor Thijs en daarna heeft Martijn me de grootste shopping mall van Pécs laten zien. Deze had op het middenplein een soort parkje DSCN3972met Dinosaurussen die elektronisch gestuurd konden bewegen, heel grappig.

Om 12 uur had Martijn een mondeling final exam in Hongaars (de course is dus om de taal te leren), en van tevoren hebben we nog bij een cafétje op het universiteitsterrein koffie gedronken. Terwijl Martijn daarna zijn mondeling had, heb ik met een Amerikaanse jongen zitten praten die hier zijn geneeskunde studie doet. Hij komt uit San Francisco, en hij woont hier inmiddels 3 jaar (moet er ook nog 3). Hij vertelde dat het hier makkelijker is om toegelaten te worden voor de studie dan in Amerika (en andere Europese landen, DSCN3978dat hoorde ik ookal van Martijn, blijkbaar zijn er veel Duitsers bij de medical school hier) dus dat hij daarom hier zit.

DSCN3997Nadat Martijn klaar was met zijn mondeling (hij had hem gehaald!) zijn we naar een supermarkt geweest om lunch te halen, en daarna zijn we richting een keramiek fabriek gelopen. Daarbij zijn ook een aantal musea, maar die waren helaas gesloten. Daarom besloten we een taxi te bellen en ons af te laten zetten bovenop de berg, bij de grote TV toren. Daar kon je in, en het uitzicht boven was echt DSCN4015prachtig. Je kon ook helemaal rondlopen. In het restaurant hebben we nog een kopje koffie gedronken en daarna zijn we begonnen aan de klim naar beneden. Dit was deels door bos, deels door een soort hei, en deels over de weg. Best leuk! Ik had het echter wel onderschat; het is totaal niet zwaar, want je loopt constant naar beneden, maar je krijgt wel mega last van je voeten omdat je steeds schuin loopt. Daarbij had ik All Stars aan, waar je alles in voelt, en liepen we het DSCN4024eerste stuk vooral over steentjes enzo. Niet super comfortabel maar wel heel leuk.

Bij het hostel aangekomen zijn we op mijn kamer gaan chillen, en zijn we ook bijna in slaap gevallen. Zo hebben we de rest van de middag besteed haha! Tegen etenstijd, of eigenlijk iets later, besloten we naar het centrum te gaan om ergens te gaan eten. Helaas was het tentje dat we in gedachten hadden, een Mexicaan, gesloten, maar we kwamen al snel iets anders tegen. Het heette Crystal en het eten was weliswaar goddelijk! Ik weet niet of het aan mij ligt en ik ineens alles lekker vind, of dat alles hier echt lekker is, maar ik 20150511_195656heb opnieuw zo lekker gegeten hier! We besloten geen toetje te nemen en een taxi naar het hostel te nemen. Daar hebben we nog even op de kamer van Martijn, en later op de kamer van zijn studievriend Jean-Baptiste, gezeten, waarna we naar de TV kamer zijn gegaan om onder andere naar beerpong te kijken. We zijn wel vroeg naar onze kamers gegaan omdat we morgen vroeg opstaan om naar Budapest te gaan. Ik heb net gedoucht en zit nu even mijn blog bij te werken. Foto’s komen later!

1. Rinza Kleter:
    12 mei 2015
    Klinkt goed; je ziet en onderneemt veel. Leuk. Ben benieuwd naar de foto's én naar Boedapest. Veel plezier. xxx