Dag 2 - Old Town Square en Joodse Wijk

26 januari 2017

Goedemorgen allemaal! Hierbij de update van dag 2 in Praag.

Na het ontbijt ging ik de stad in, op naar de bibliotheek. Ze hebben een barok zaal met een onwijs mooi plafond, alsof het uit een Disneyfilm komt. En omdat ik een sucker ben voor bibliotheken (en boekwinkels) moest ik hier even heen! Het bleek helaas dat de bibliotheek gesloten was in verband met renovatiewerkzaamheden, en pas in maart weer open gaat. Bummer. Toen ben ik maar een beetje gaan wandelen en winkelen. Bij de Old Town hall kwam ik de jongens per toeval tegen, ik Café waar we op dag 2 hebben gelunchtwilde informatie vragen over de tours in het gebouw, de jongens hadden net een tour gedaan. Omdat het een uur of 12:30 was besloten we samen te lunchen bij een Italiaans tentje waar we natuurlijk allemaal pasta bestelden (ofja, ik had gnocci, ik weet niet of dat ook pasta mag heten? – Is namelijk gemaakt van aardappel). Na de lunch gingen de jongens nog de toren in en ging ik een gratis tour doen. Opeens hoorde ik gefluit, dus keek ik omhoog; stonden Erik en Dies daar als gekken te zwaaien, echt grappig. Dies had ook nog een paar super gave foto’s gemaakt van boven.Luisteren naar de gids (gemaakt door Dies vanuit de toren!)

Al na een half uur realiseerde ik me dat ik niet de goede schoenen aan had om lang stil te staan op de koude stenen, dus ben ik een Starbucks op gaan zoeken om op te warmen. Daar ben ik een route door de Joodse wijk gaan uitstippelen, die ik uiteindelijk maar half heb gevolgd omdat ik de hele tijd verdwaalde... Sowieso vond ik de Joodse wijk echt niet zo boeiend. De Joodse begraafplaats leek me wel gaaf maar de entree was best hoog dus ik besloot dit niet te bekijken. Ik was een beetje chagrijnig geworden doordat ik steeds verkeerd was gelopen en de Joodse wijk zo saai was, dus ik besloot naar de andere kant van het water te gaan via de Manesuv brug, en dan via de Karelsbrug weer terug te lopen. Heb een aantal mooie foto’s kunnen schieten op de brug en ik kwam aan de overkant bij toeval nog een mooie art gallery tegen, waar ik Bij het water met Karelsbrug op de achtergrondweer helemaal vrolijk van werd. Grappig hoe kunst dat voor elkaar kan krijgen. Daarna weer over de Karelsbrug terug naar de andere kant en toen ben ik naar Luxor gelopen, de grootste boekwinkel van Praag. Dit was een heel gave winkel, bijna een soort markt met eigen hoekjes voor genres. Na Luxor heb ik de metro gepakt naar het hotel, en in het metrostation raakte ik nog aan de praat met een oude man, die zich afvroeg of ik studeerde aan het Academia (van wat ik begreep een kunst academy – vond ik een compliment!). Ik vertelde dat ik gewoon op vakantie was en we hadden een heel leuk gesprek over Engels praten (dat kon hij erg goed!), Nederland (hij kende Nijmegen en zelfs Arnhem) en mobiele telefoons (we waren het erover eens dat het veel leuker was om zulke spontane gesprekjes te hebben ipv altijd maar op je telefoon te zitten). Nadat we afscheid hadden genomen heb ik Aziatisch afgehaald en heb ik op mijn hotelkamer serie gekeken, gedoucht en een maskertje gedaan. Daarna heb ik heerlijk geslapen en inmiddels heb ik mijn ontbijt Aziatisch eten afgehaald en serie kijkenweer achter de kiezen.

Het plan voor vandaag is om een tour te doen door de Town Hall en daarna naar het kasteel te gaan aan de andere kant van het water. Morgen vertrek ik alweer dus ik probeer er echt wat van te maken vandaag.

Laters!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rinza Kleter:
    5 februari 2017
    Wat een heerlijk reisverhaal. Doet mij denken aan de dagen met Sonja in Praag. Het was mei en heel erg warm. Op zo'n moment is een ijs café natuurlijk een uitkomst.
    Ook leuk, om zomaar mensen te ontmoeten en spontane (soms inspirerende) gesprekken te voeren. Misschien moet je nog een keer terug om de bibliotheek te bezoeken. ga ik mee om foto's te maken ;)