Week 10 - Singapore & Yogya

19 november 2017

Maandag 13/11
Ivo vloog deze avond naar huis, dus dit was onze laatste dag samen. We hebben ontbeten bij een tentje vlakbij het hotel, met Roti Canai. Daarna gingen we naar de buurt waar Haji lane ligt, een soort klein Turkije, heel leuk om te zien! We hebben hier ook de moskee bezocht, maar hoewel deze er van buiten prachtig uit ziet is de binnenkant niet boeiend. Na de Moskee pakten we de bus naar een buurt met veel winkelcentra, hier hebben we rondgekeken in wat winkels maar niks gekocht. Wel hebben we hier en pizza slice gegeten. We besloten dat we voordat we de spullen gingen pakken wilden eten, dus we zijn weer terug gegaan naar de Haji Lane buurt en hebben hier Indiaas gegeten. Daarna hebben we de spullen bij het hotel opgehaald en hebben we een Grab gepakt naar het vliegveld. Ivo heeft hier het vliegtuig gepakt en ik nam een Grab terug naar het hotel. Gelukkig zag ik Matthew de volgende dag!

Dinsdag 14/11
Ontbijten deed ik deze dag na het uitchecken dus alleen, bij hetzelfde tentje als de dag ervoor. Hier bleef ik nog even hangen om lekker te lezen, waarna ik de bus naar mijn hostel nam. Daar kon ik nog niet gaan inchecken dus ben ik maar wat aan mijn blog gaan schrijven. Matthew zag ik om half 3, net na het inchecken, en we gingen samen op weg naar Haw Par Villa, een soort themapark van oude Aziatische sprookjes, heel bijzonder! Daarna zijn we wat gaan eten bij een (duur!) Mexicaans restaurant en ben ik niet te laat weer naar bed gegaan.

Woensdag 15/11
Na het ontbijt bij het hostel ben ik gaan schrijven voor mijn blog en heb ik foto’s geupload. Om 12 uur kwam Matt me halen, hebben we geluncht bij een favo tentje van hem waar ik varkensdarm heb geprobeerd (RANZIG! Mijn god..) en daarna zijn we naar het national park gegaan. Hier hebben we een trekking van zo’n 2,5 uur gedaan. Ik wilde graag nog naar Toastbox, een keten van toast cafes in Singapore. Matt nam me mee naar de originele, en dit was leuk om mee te maken. We hebben ook een (mega duur) stukje kaas gekocht en toen Matt me had afgezet bij mijn hostel heb ik deze helemaal alleen opgegeten, ghehe. In de avond hadden we afgesproken bij Clarke Quay, waar we ‘diner’ bij de Burger King haalden en daarna naar een geheime bar gingen. Van buiten zie je niet dat het een bar is, maar als je -wat lijkt- een random deur open trekt kom je in een klein halletje terecht die leidt naar de bar. Leuk om mee te maken! Daarna gingen we naar een stamkroeg van Matthew waar we veel hebben gedronken en karaoke hebben gezongen. Het was onwijs leuk! In de taxi namen we afscheid van elkaar.

Donderdag 16/11
Met een kater stond ik deze dag vroeg op om met de metro naar het vliegtuig te gaan, op naar Yogyakarta op het eiland Java in Indonesie. Met de taxi ging ik naar het hostel, wat heel schattig bleek te zijn. Er zijn 6 kleine ‘hutjes’ met een bed en een nachtkastje, en je kon het hutje afsluiten dmv een gordijntje. Ik heb toen vooral gechilld in het hostel. Ik wilde nog een simkaartje kopen maar deze vond ik helaas niet. Daarna heb ik eten afgehaald bij een tentje, maar ik vond een kippenpoot in mijn eten en met de varkensdarm van de dag ervoor nog in mijn hoofd heb ik niet verder gegeten, haha.

Vrijdag 17/11
Na sochtends lekker gelezen te hebben ging ik op zoek naar een simkaart. Ik werd door verschillende mensen de hele wijk kris kras doorgestuurd, maar uiteindelijk vond ik een winkeltje waar ik voor zo’n 4 euro een simkaartje kocht met 30 GB. Ik heb toen een Grab besteld om me naar het winkelcentrum te brengen, waar ik een nieuwe zonnebril en een leuk broekje kocht bij de h&m. Hier heb ik nog langer rondgelopen, gegeten, en daarna heb ik een grab besteld. Tijdens het wachten ontmoette ik een meisje van 26 jaar die daar met haar dochtertje ook zat te wachten. We raakten aan de praat en het was zo gezellig dat ze me uitnodigde om de volgende dag bij haar thuis te komen eten. Super leuk! Terug in het hostel heb ik gekeken welke activiteiten ik wilde doen, en heb ik een tour geboekt om de volgende dag de zonsopgang bij de Borobudur tempel te gaan bekijken en vervolgens met een jeep de vulkaan Merapi op te gaan.

Zaterdag 18/11
Om 3:30b werd ik opgehaald met een busje om naar Borobudur te rijden. Hier waren we net op tijd voor de zonsondergang, die erg mooi was. Wel was het erg druk op het hoogste niveau van de tempel, dus besloot ik een paar niveaus te zakken en daar rond te lopen. Dit was een goed idee want hier was niemand en ik hoorde ook niemand. Super om zo’n stilte mee te maken. Overigens is oma van Oosterhout hier ook ooit geweest! Dat vond ik erg bijzonder om te horen. Na Borobudur ging ik in een ander busje op weg naar Merapi. In het busje zaten twee meiden uit Maleisie, waarmee ik erg leuk gepraat heb. Met en jeep gingen we het hobbelige pad naar boven op, maar we wisten dat we niet helemaal naar boven konden komen. Niet erg, het was ook zo gaaf om te zien. Terug bij het hostel heb ik even geslapen en daarna ging ik met een Grab richting Adinda, het meisje van de dag ervoor. Ze had heerlijk voor me gekookt, zo lief! Haar dochtertje had zelfs een jurk aangetrokken omdat ik langskwam. We hebben weer heel leuk zitten kletsen en daarna hebben ze (Adinda en haar man) mij weer naar mijn hostel gebracht.

Zondag 19/11
Na heerlijk uitgeslapen te hebben ben ik nog wat voor de reis naar Karimunjawa gaan uitzoeken. Daarna ging ik naar het paleis van de sultan, maar dit was echt niet boeiend. Ook keek iedereen me steeds aan en wilde foto’s maken, dat vond ik erg irritant. Ik heb lekkere salade als lunch gehad bij een restaurantje genaamd Viavia, daarna zag ik om 3 uur Adinda bij Malioboro street, een winkelstraat. Hier hebben we gekke foto’s gemaakt, armbandjes gekocht, gemberthee gedronken en kwarteleitjes op een stokje gegeten. Het was super gezellig. Onderweg naar mijn hostel haalde ik nasi goreng af en dat heb ik daarna lekker gegeten.

1. Rinza Kleter:
    5 december 2017
    Mooi verhaal! ben benieuwd of het heel druk is in Singapore. Wat bijzonder dat je zomaar wordt uitgenodigd bij mensen thuis. Contacten leggen is voor jou geen probleem! kus van opa