Week 11 - Karimunjawa & Semarang

26 november 2017

Maandag 20/11
Sochtends vroeg werd ik met een grab naar het minivan station gebracht om richting Jepara te gaan. Onderweg ontmoette ik twee aardige Duitse meisjes, Anna en Julia, die toevallig ook de volgende dag naar Karimunjawa (eiland Noordelijk van Java) gingen. Ik boekte hetzelfde hotel als dat zij hadden en we besloten de volgende dag samen naar Karimunjawa te reizen. Na een snelle lunch heb ik een middagdutje gedaan en daarna heb ik niet veel meer dan gelezen en avond gegeten, haha.

Dinsdag 21/11
Op naar Karimunjawa! We waren al vroeg bij de pier om tickets voor de boot te kopen. De trip was soms een beetje ruig met hoge golven, maar het was niet druk op de boot dus we hadden allemaal onze eigen ‘bank’ van 3 stoelen. Aangekomen op Karimunjawa werd ik opgehaald door Agus, van mijn guesthouse/hostel. Op zijn scooter (met mijn backpack om en hij mijn daypack achterstevoren om) reden we naar The Happinezz. Karimunjawa is een heel mooi eiland, zonder teveel tourisme. Er wordt gezegd dat je na 1 dag alle touristen op het eiland kent/herkent, en dat is ook echt zo, heel grappig. Aangekomen bij het hostel kreeg ik een korte uitleg over het eiland en de activiteiten en ben ik gaan lunchen. Daarna heb ik weer even geslapen en savonds had ik afsproken met Anna en Julia. We hebeben wat gedronken bij Amor cafe met een prachtig uitzicht en hebben Quixx gespeeld. Vervolgens zijn we naar de vismarkt gelopen. Daar kon je zelf de verse vis uitzoeken, en de maakten ze dan voor je klaar. Echt super!

Woensdag 22/11
Deze dag was mijn plan om een scooter te huren en naar wat stranden te rijden. Echter, 5 minuten nadat ik wegreed begon het keihard te regenen. Ik heb geschuild onder een afdakje en toen het iets minder werd ben ik doorgereden naar het strand. Helaas begon het onderweg weer te regenen, maar ik besloot door te gaan. Bij het strand aangekomen heb ik bij een tentje warme chocolademelk gedronken, en daarna en ik weer terug gereden naar het dorpje, waar ik wat boodschapjes deed. Na een late lunch ben ik gaan chillen en savonds heb ik met de Duitse meisjes en een Nederlands meisje die ik die ochtend had ontmoet pizza en burgers gaan eten. Later ging het hard regenen en stormen, en is zelfs nog even de stroom uitgevallen!

Donderdag 23/11
Op woensdag had ik een duiktrip gepland, samen met het Nederlandse meisje, een jongen uit Noorwegen (uit Bergen, waar ik 1,5 jaar geleden ben geweest) en een man uit Frankrijk. Na het passen van de spullen gingen we de boot op met heerlijk weer. Onze eerste duik was bij een scheepswrak, heel gaaf om te doen en zien. Toen we weer boven kwamen regende het opeens heel hard, en de boot ging goed tekeer. Gelukkig werd niemand zeeziek. We zijn naar een heel rustig en klein eiland gevaren waar we hebben geluncht met vers gevangen vis, super lekker. Daarna gingen we voor de tweede duik. Mooi koraal gezien en zelfs een schildpad! Ook zag ik voor het eerst iemand speervissen onderwater; onze lunch was ook zo gevangen maar dat heb ik helaas niet gezien, echt gaaf. Terug op Karimunjawa lekker gedoucht en even gechilld, daarna logboeken ingvuld en in laten vullen en vervolgens zijn we weer op de markt vis gaan eten.

Vrijdag 24/11
Een heerlijk relaxete dag was dit! Ik heb uitgeslapen, laat ontbeten, aan mijn blog gewerkt, gechilld. Heerlijk! Savonds at ik met Julia en Anna op de markt en vroegen ze of ik meeging om lichtgevend plankton te zien. Met de scooter gingen we met twee gidsen opweg, in het donker. Het was best een stuk rijden en later lopen in het pikkedonker. Op de steiger aangekomen zagen we eerst niks, maar toen we met een stok door het water bewogen zag je het (de?) plankton oplichten. We sprongen er zelf ook in en het was echt een magisch gezicht om te zien hoe de plankton rond onze ledematen oplichtte. Heel gaaf! Die avond ben ik mijn backpack gaan pakken want onverwachts namen we de volgende dag de boot terug naar Java. Er was slecht weer op komst en ze wisten niet wanneer de volgende boot zou gaan, dus we konden maar beter zaterdag al weggaan. Gelukkig was dit met het guesthouse geen probleem.

Zaterdag 25/11
Sochtends vroeg hadden we de boot, dit keer met rustigere zee, en aansluitend vervoer dat ons naar Semarang bracht. In het hotel aangekomen heb ik met Suus een surfcursus geboekt vanaf maandag, en een vlucht van Semarang naar Lombok. Savonds ben ik met Anna en Julia gaan eten bij Spiegel, een hele mooie bar/restaurant in een oud pakhuis in de Nederlandse buurt van Semarang. We aten hier heerlijke pasta en hadden als toetje een cocktail en schepijs!

Zondag 26/11
Ik heb bijna de hele zondag in de hotelkamer gespendeerd haha. Ik heb gechilld, blogg geschreven, even gewandeled opzoek naar lunch (zonder resultaat dus toen roomservice besteld voor 2,30 euro) en serie. Savonds sprak ik weer met de meiden af. Voor de laatste avond, want zij vlogen de dag erna naar Jakarta om een paar dagen later naar Duitsland te vliegen. We hebben hier salade gegeten en daarna ben ik op een Grabbike terug gegaan naar mijn hotel.

1. Otto en Anneke:
    29 november 2017
    Hi Romy , wat beleef jij veel. Echt altijd spannend om te lezen. We hebben de indruk dat je het echt geniet. Nu duurt het niet meer zo lang, dan kom je gelukkig terug. Veel liefs
  2. Maritza:
    29 november 2017
    Super gaaf om te lezen over de Borobodur, je duiken, het lichtgevende plankton en al je andere avonturen.
    Geniet ervan! Groetjes, Ilse
  3. Corrie:
    30 november 2017
    Super wat je allemaal doet en meemaakt . Het is ook heel leuk om te lezen. Geniet er nog maar even van. Heel veel liefs
  4. Hans en Hermien:
    2 december 2017
    We genieten van je spannende verhalen. Blijf jij ook nog maar genieten. Lieve groeten.
  5. Rinza Kleter:
    5 december 2017
    Lieve Romy, samen met opa genieten we van jouw verhalen. Het is zo beeldend en uitvoerig beschreven dat we het allemaal voor ons zien. Opa vertelde dat hij afgelopen week iets had gezien over diepzeevissen die ook licht gaven. bijzonder hoor! veel plezier de komende weken. Liefs van opa en van mij ;) xxxxx