Week 2/3 - The Gibbon Experience

26 september 2017

Zondagochtend moesten we om 8 uur bij het kantoor van The Gibbon Experience zijn voor de check in. Hier lieten we ook onze backpacks achter, en na een instructie vertrokken we met alleen onze daypacks richting het national park waar we drie dagen zouden hiken, ziplinen en overnachten. Na 1,5 uur in een busje stopten we bij een klein winkeltje waar we even naar de wc konden. Toen we terugkwamen was het busje weg en vertelde een gids dat we een stuk zouden gaan lopen. Het grappige is dat we alles toen heel onduidelijk vonden, maar dat het niet-weten uiteindelijk alleen maar bijdroeg aan de hele ervaring. Na een wandeling van zo’n 15 minuten, waarbij we ook onze schoenen uit moesten doen omdat we een beekje overstaken, stond er een nieuwe auto/busje op ons te wachten. Vanaf hier was de weg erg ‘bumpy’. Na een uur stopten we in een mini dorpje, waar we mensen zagen die net drie dagen in de jungle waren geweest. Ze waarschuwden ons voor de bloedzuigers, muggen en spinnen, en na wat tips zijn we vertrokken.

Eerst weer een riviertje oversteken en daarna langs wat velden gelopen. Bebossing werd steeds dichter en op een gegeven moment liepen we eigenlijk alleen maar naar boven. We hebben een break gehad voor een broodje (geregeld door de gids) en eigenlijk had ik deze niet helemaal op moeten eten want deze viel erg zwaar op de maag. Zeker in combinatie met het omhoog lopen/klimmen werd ik echt misselijk. Je moet je voorstellen dat je een half uur lang de trap op loopt, zonder echt te stoppen. Daarnaast was het erg modderig door het regenseizoen, wat het er niet makkelijker op maakte. Mijn conditie is ook niet top, dus op een gegeven moment had ik het echt zwaar. Gelukkig zijn de gidsen super aardig en geven je de tijd om wat langzamer aan te doen. Bij de volgende stop, bij de grote keuken waar al het eten werd gemaakt, kregen we een harnas/tuigje aan voor het ziplinen. Met dat in het vooruitzicht vond ik het veel minder erg om omhoog te klimmen! Het ziplinen was echt heel gaaf, met geweldige uitzichten over de jungle en het park. De rest van de dag bestond uit stukken hiken en ziplinen tussendoor. Tegen een uur of 3/4 gingen we richting de boomhut, die verrassend luxe was! Je hebt stromend water, een klein keukentje, een hurk wc en een douche met uitzicht over de jungle, onwijs gaaf! De bedden werden voor ons opgemaakt (met klamboe voor een beetje privacy) en het eten werd met de ziplines gebracht door vrouwtjes uit het dorp. De hut is alleen te bereiken en verlaten met een zipline, wat het heel cool maakte. Het werd vroeg donker en na het eten ging de hele groep vroeg na bed. Inslapen werd wat moeilijk door alle geluiden uit de jungle, maar met oortjes in ging dit prima. We werden alleen nog wakker omdat er ‘s nachts mieren over ons heen liepen, maar DEET hielp hier goed tegen.

De volgende dag werd na een verfrissende douche om 8 uur ons ontbijt gebracht, en vertrokken we om half 9 voor de trekking die dag. We zijn langs verschillende hutten gegaan, die allemaal minimaal 30 minuten bij elkaar vandaan liggen. Dit doe je al klimmend en ziplinend. Ik vond het klimmen deze dag echt heel tof, ondanks dat het ook wel zwaar was. We moesten goed uitkijken voor bloedzuigers, dus elke 20/30 minuten checkten we goed onze schoenen, die we overigens ook met DEET inspoten. Daarnaast zijn we in drie dagen helemaal lek geprikt, ondanks het smeren met DEET. Voor de lunch kwamen we in een hele gave boomhut terecht waar we twee uur de tijd kregen om te lunchen en zelf wat ziplines te doen. Met korte stukken van 5 minuten lopen/klimmen waren drie ziplines namelijk met elkaar verbonden, met de boomhut ertussenin, en zo kon je leuk één of meerdere rondjes maken. ‘s Middags hebben we ook nog een boomhut in aanbouw bezocht, wat ook wel gaaf was om te zien. Weer in de hut aangekomen hebben we gedoucht, gegeten en veel gekletst met de groep. De groep was erg leuk! We waren met 8 personen in totaal: twee koppels, uit Polen en Australië, een man uit Amerika, en een meisje uit Duitsland. Ook de gids bleef deze avond bij ons en heeft mee gedaan met kaartspelletjes en deed zelf wat kaarttrucs. Hij had ook een locale alcohol mee; burning water. Nou, dat brandde zeker! Man man man. Maar we hadden een super leuke avond.

De volgende dag was het tijd om onze spullen te pakken. We zijn via een andere driehoek van ziplines, waar we ook nog wat rondjes mochten maken, via de grote keuken richting het dorp gelopen. Daar aangekomen hebben we een tijd in de rivier gestaan om af te koelen. De Australische man merkte op dat hij het gevoel had dat hij echt iets had ‘accomplished’, en dat gevoel deelden we allemaal. Het was soms zwaar, maar vooral een onwijs toffe ervaring! Over de hobbelige weg reden we weer naar het kleine winkeltje, waar we nog een lunch kregen. Bij het kantoor hebben we onze backpacks opgehaald en hebben we afscheid genomen van de groep.

Al met al een onwijs toffe ervaring die ik iedereen aanraad!

1. Peer:
    30 september 2017
    Heel gaaf Romy! Gaat ook op mijn lijstje.
  2. Jan willem:
    30 september 2017
    Meiden, het ziet er allemaal " tof " uit, jullie zullen hele mooie ervaringen op doen en de " brains " lekker opschonen. Leuke foto's en dito verhaal, geniet er maar van, zoals ik al eerder heb aan gegeven.
  3. Rinza Kleter:
    30 september 2017
    Die Gibbon experience was net iets voor, Romy! mooi en eerlijk verhaal. Heb via YouTube naar filmpjes gekeken. Spannend..... ziplines met een lengte van 500 meter en op 200 meter hoogte. ben benieuwd naar het volgende verhaal. Xxx
  4. Corrie:
    30 september 2017
    Geweldig avontuur, goed geschreven ook. De kleur van je schoenen roepen bij mij weer herinneringen op aan Vietnam.
    Geniet ervan!
  5. Romy:
    30 september 2017
    Leuk om te zien dat jullie meelezen! :D
  6. Otto en Anneke:
    30 september 2017
    Lieve Romy, wat beleef jij een spannende tijd. Hopelijk gaat alles goed? Echt leuk te lezen. Dankjewel. Liefs
  7. Hans en Hermien:
    30 september 2017
    Lieve Romy, als een spannend boek lees ik jouw belevenissen.
    Wat een ervaringen!!!
  8. Opa Rene:
    5 oktober 2017
    Lieve Romy, ik heb via de iPad van jouw moeder al 14 dagen mogen meelezen en jouw belevenissen volgen. Wat een ontzettende mooi, drukke (en echt iets voor jou) belevenis.
    Ook zag ik mooie foto's van o.a. Jouw bezoek aan de olifanten en de oerwoud toer in de boomhutten. Nu je dit hebt meegemaakt, vraag ik je of je nu ook lid wordt van Natuurmonumenten. Verder wens ik je een mooie leerzame tijd toe. Veel liefs opa
  9. Maritza:
    6 oktober 2017
    Super gaaf!!! Leuk om te lezen :-)